PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آشنايي با خواص آجيل و دانه هاي روغني



مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۱ بعد از ظهر
آشنايي با خواص گردو - 1

http://farm4.static.flickr.com/3211/2971153504_87af1b2f8b_m.jpg

گردو، محصول درخت زيبايي است كه ارتفاع آن مي تواند به 20 متر برسد.

ميوه گردو پوشيده در پوسته هاي نازكي است كه آن را هم لايه گوشتي سبزرنگي دربرمي گيرد و از تمام قسمت هاي آن استفاده طبي به عمل مي آيد.

مغز گردو داراي پروتئين، قند، آب و چند اسيد آلي، مقدار كمي اسانس و ويتامين هاي A، B، C، DوE است. اين ميوه حاوي اسيدهاي چرب مفيد و املاح معدني نظير كلسيم، پتاسيم، منيزيم و فسفر است، تا جايي كه در برخي منابع، ميزان فسفر آن را در رده منابع غني ذكر مي كنند.گردو از نظر طب سنتي ايران گرم و خشك است و از روغن آن براي پختن غذا استفاده مي شود (كه البته به سادگي اكسيد مي شود)، گردو درمان كننده بيماريهاي ريوي است و مصرف آن براي پايين آوردن كلسترول خون نافع است.مصرف گردو از تشكيل سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا جلوگيري مي كند.

از آنجايي كه گردو حاوي كلسيم، فسفر و منيزيم است مصرف آن به منظور پيشگيري از پوكي استخوان، بسيار توصيه مي شود.از مخلوط گردو با عسل و شير، معجوني به دست مي آيد كه براي افرادي كه از لاغري مفرط و ضعف رنج مي برند مفيد بوده و براي ورزشكاران ميان وعده بسيار عالي به شمار مي آيد.

اين ميوه براي بالا بردن قواي ***ي نيز كاربرد دارد و مرباي آن ملين بوده و در كاهش درد نافع است.به خانم ها به خصوص در دوران بارداري و شيردهي و به دانش آموزان مصرف روزانه گردو همراه با ساير مغز هاي گياهي بسيار توصيه مي شود.مصرف گردو به افرادي كه تري گليسريد خون بالايي دارند توصيه نمي شود.

اهميت كلسيم

كلسيم ماده معدني ضروري براي ساختن و حفظ استخوان هاي محكم، دندان هاي سالم و عضلات و بافت هاي سالم است.

مصرف مقادير زياد كلسيم در سنين پايين به خصوص در دوره نوجواني، براي حفاظت از استخوان ها در سال هاي بعدي زندگي و جلوگيري از پوكي استخوان مهم است. توده استخواني تا حدود 30 تا 35 سالگي به رشد خود ادامه مي دهد. كلسيم موجود در شير، ماست و ساير فرآورده هاي لبني به ساخته شدن توده استخواني كمك مي كند.

اين ماده معدني همچنين در سبزي هاي داراي برگ سبز، بنشن و ميوه ها و مغزهاي خوراكي مانند بادام يافت مي شود.ما حداقل به 550 ميلي گرم كلسيم در روز نياز داريم، هر چند كه با افزايش سن اين نياز بيشتر مي شود.

منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۲ بعد از ظهر
آشنايي با خواص گردو -2

http://farm4.static.flickr.com/3191/2778813282_8bc0894d25_m.jpg

مغز گردو از جمله مغزهاي پرچرب است كه نه ‌تنها يكي از مقوي‌ترين اجزاي آجيل‌ها به شمار مي‌آيد

بلكه در پخت بسياري از شيريني‌ها، دسرها و همچنين بعضي غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در اين ميان رايج‌ترين آنها خورش فسنجان و غذايي قديمي به نام كله‌جوش است.

خواص غذايي:
مغز گردوي خشك، طبيعتي گرم و خشك دارد در حالي كه اين خواص در نوع تازه آن كمتر است. مغز گردو مانند بقيه مغزهاي ديگر، سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي است كه از آن‌جمله مي‌توان به ويتامين‌هاي A، E، C، B1،B12، اسيد فوليك، نياسين و همچنين املاح معدني شامل فسفر، پتاسيم، منيزيم و پروتئين اشاره كرد.
جالب توجه آن است كه فسفر موجود در گردو به اندازه‌اي است كه با فسفر موجود در ماهي و تخم‌مرغ تا حدي برابري مي‌كند.

نگهداري:
پاييز فصل گردو است و اين روزها آن را به‌راحتي مي‌توان تهيه كرد. گردو را به صورت مغز شده خريداري كنيد يا اگر آن را با پوست تهيه كرده‌ايد آن را پيش از خراب شدن در اثر گرما، مغز كرده و پس از انتقال به كيسه‌هاي پلاستيكي به صورت دربسته در يخچال يا فريزر (براي طولاني مدت) نگهداري كنيد. گردو در محيط بيرون از يخچال به سرعت بوي كهنگي و به اصطلاح نا مي‌گيرد.

خواص درماني:
مغز گردو با اينكه از جمله مغزهاي چرب است ولي خوردن آن كلسترول خون را كاهش داده و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كم مي‌كند. در ضمن نسبت به مغزهاي ديگر، حاوي مقدار بيشتري اسيد چرب امگا3 است.
با توجه به ويتامين A موجود در گردو، خوردن آن براي تقويت بينايي، پوست، مو و ناخن توصيه مي‌شود. همچنين به علت دارا بودن ويتامين B براي تقويت اعصاب، رفع سستي و بي‌حالي و خستگي زودرس مفيد است.
علاوه بر مغز گردو، پوست و همچنين برگ آن براي درمان بيماري‌هاي مختلف توصيه مي‌شود؛ به عنوان مثال مي‌گويند جوشانده برگ گردو براي درمان بيماري‌هاي قند، گل‌مژه، نرمي استخوان، اگزما، نقرس، روماتيسم و كم‌خوابي مفيد است.

يك قاشق سوپ‌خوري گردوي خرد شده چه دارد؟

انرژي پروتئين كربو هيدرات چربي فيبر
3/ 47 كيلو كالري 9/ 1 گرم 94/ 0 گرم 4/4 گرم 39/ 0 گرم
منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۲ بعد از ظهر
آشنايي با خواص پسته

http://farm1.static.flickr.com/134/327339336_f108e3272c_m.jpg

باتوجه به اينكه بهترين نوع پسته جهان در كشور ما وجود دارد، ايران يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان مهم پسته در جهان به حساب مي‌آيد

پسته نه تنها در 2‌نوع خام و بو داده از جمله اجزاي مهم آجيل‌هاي شور و شيرين است، بلكه نوع تازه آن نيز – كه در اواخر تابستان و اوايل پاييز به بازار مي‌آيد – طرفداران بسياري دارد.

علاوه بر اين مغز آن به صورت خرد و آسياب‌شده در پخت بسياري از شيريني‌ها و كيك‌ها و همچنين به صورت خلالي براي تزئين بعضي از پلوهاي مخلوط مانند شيرين‌پلو، مرصع پلو، هويج پلو و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در ضمن از پوست نرم و تازه آن نيز مربايي خوشمزه درست مي‌كنند.

خواص پسته

- پسته طبيعتي گرم و خشك دارد و حاوي مقدار زيادي پروتئين گياهي، مواد نشاسته‌اي غني و مواد معدني‌اي نظير پتاسيم و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تأمين مي‌كند.

- بعضي محققان عقيده دارند كه پروتئين پسته به اندازه‌اي است كه مي‌توان آن را به عنوان جايگزيني براي گوشت و حبوبات دانست. در ضمن روي موجود در آن نيز در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است.

- علاوه بر اينها وجود كلسيم و آهن در پسته سبب شده كه اين نوع خشكبار نقش بسيار مهمي در استحكام‌بخشيدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنين درمان بيماري‌هايي نظير كم‌خوني‌هاي ناشي از فقرآهن داشته باشد.

خوردن پسته براي افزايش حافظه و تقويت ذهن نيز مفيد است ولي باتوجه به اينكه خاصيت چاق‌كنندگي دارد، اگر رژيم داريد، اعتدال را در مصرف آن رعايت كنيد.

- براي رفع طبيعت گرم پسته – كه باعث ايجاد كهير يا دانه‌هاي قرمزرنگ پوستي مي‌شود – بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو يا انار ترش مصرف كنيد تا گرمي آن، قدري خنثي شود.

- برخلاف خود پسته، پوست آن خاصيت سرد و خشك دارد و مصرف آن براي تقويت معده و قلب توصيه مي‌شود. در ضمن اسهال را نيز برطرف مي‌كند.

علاوه بر اينها براي خوشبوشدن دهان و تقويت لثه‌ها مي‌توانيد پوست تازه پسته را جويده و براي مدتي در دهان نگه داريد.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۳ بعد از ظهر
آیا آجیل خوب است یا نه؟

http://img.tebyan.net/big/1382/03/1711601661242422137150176193292713920193.jpg

اخیراً درباره ی خوردن آجیل ، زیاد بحث می شود زیرا دانه هایی مثل آجیل، منابع خوبی از اسیدهای چربی ضروری می باشند.درحالیكه در بعضی از كتاب ها گفته می شود خوردن آجیل را محدود كرده و یا از آن پرهیز كنید.

مطالب این گونه كتاب ها ، درباره ی عدم مصرف آجیل، شامل حال افراد زیر است:

1- كسانی كه بخواهند وزن خود را كاهش دهند.

2- دیابت خود را كنترل كنند.

3- چربی خون ( كلسترول) خود را كاهش دهند.

4- كسانی كه بیش از نیاز بدنشان، انرژی دریافت می دارند.

این گونه افراد باید مصرف آجیل را محدود و یاحتی از خوردن آن، خودداری كنند زیرا چربی ها فشرده ترین منبع انرژی هستند( یعنی با مقدار كم، انرژی زیادی به بدن می رسانند).اگر می خواهید وزن خود را كاهش دهید بایستی مصرف روغن ها و چربی های اضافه شده به غذا و غذاهای پر چرب را محدود كنید.

تمامی دانه ها دارای مقدار زیادی پروتئین، املاح، ویتامین، فیبر و رنگدانه های گیاهی هستند. همچنین روغن های گیاهی و كربوهیدرات موجود در آنها، منبع انرژی خوبی جهت نیاز كودكان می باشند.

دانه هایی مثل آجیل، زیتون، ذرت، پنبه دانه، دانه كتان و لوبیای سویا دارای مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع چند گانه( پلی) و مونو( با یك باند دو گانه) می باشند.

چربی های غیر اشباع پلی نیز مقادیر مختلفی از اسیدهای چرب ضروری امگا -3 و امگا-6 را دارند.اسیدهای چرب غیر اشباع ، باعث كاهش كلسترول خون می شوند. همچنین مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع در زنان باردار باعث ارتقای ضریب هوشی و تكامل سیستم عصبی كودكان می شود.مقادیرمناسب و كافی هر یك از این دانه ها، 1 تا 3 قاشق غذا خوری در روز است .

هر قاشق غذا خوری آجیل، 100 كالری انرژی دارد و هر1 پوند( تقریباً 450 گرم) بادام زمینی دارای 2200 كالری انرژی است . به همین دلیل به كسانی كه قصد كاهش وزن را دارند توصیه می شود از خوردن آجیل پرهیز كنند.

برای بیشتر افراد ، خوردن تنها 1 قاشق غذا خوری بادام زمینی یا بادام شور مشكل است. اما بهتر است زیاد آجیل نخورید و حتی خوردن دانه های طعم دهنده ای مثل كنجد، خشخاش، زیره سیاه و سبز، رازیانه و یا دانه های فاقد طعم مثل دانه كتان را محدود كنید.

البته می توان گفت آجیل شور برای ورزش های سخت و طولانی مدت ، مثل دوچرخه سواری ودویدن، خوردنی مطلوبی است زیرا به آسانی حمل می شود و مقدار قابل توجهی انرژی متراكم دارد و همچنین نمك آنها و مایعاتی كه به همراه آن نوشیده می شود ، بدن ورزشكار را از كم آبی(دهیدراته شدن) حفظ می كند .
منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۳ بعد از ظهر
بادام زمینی در درمان سل موثر است

http://img.tebyan.net/big/1382/06/3955169208175204373822772168814622158.jpg

مطالعات جدید نشان می دهد كه یك ماده ی شیمیایی موجود در بادام زمینی ، درمان مؤثری برای بیماری سل است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، بیماری سل سالیانه سبب مرگ بیش از دو میلیون تن در سراسر جهان می شود.

با این حال بیشتر كسانی كه در معرض باكتری سل قرار دارند، هیچ گونه علائم بیماری را از خود نشان نمی دهند. این نكته بیانگرآن است كه در بیشتر موارد دستگاه ایمنی بدن به تنهایی می تواند با باكتری سل مقابله كند.

ماده ی شیمیایی « اكسید نیتریك » در بسیج كردن دفاع بدن نقش مهمی ایفا می كند .

دانشمندان براین باورند كه كمبود اكسید نیتریك باعث آسیب پذیری برخی از افراد می شود وافزایش مقدار این ماده می تواند مشكل را بر طرف كند.

یك راه ، تجویز كپسول های حاوی ماده ی آرگینین است كه بدن برای تولید اكسید نیتریك ازآن استفاده می كند . آرگینین به مقدار زیاد دربادام زمینی یافت می شود.

دانشمندان دانشگاه " لینكوئپینگ " درسوئد 120 بیمار مسلول را در كشور اتیوپی بررسی كردند.این افراد به مدت چهار هفته همراه با دارو درمانی استاندارد، كپسول های آر گینین یا دارونما دریافت كردند.

گروهی كه آرگینین دریافت كردند به درمان سریع تر پاسخ دادند وعلائم بیماری مانند سرفه های شدید نیز درآنها بسیار سریع تر برطرف شد. هم چنین میزان باكتری سل در آزمایش بزاق این بیماران كمتر از بیمارانی بود كه دارونما دریافت كردند.

محققان براین باورند كه درمان با آرگینین می تواند طول مدت درمان را كوتاه تر كند وحتی خطرانتقال بیماری درمراحل عفونی سل را هم كاهش دهد.

دكتر توماس شون ، سرپرست این مطالعه می گوید : تأكید بر درمان با چهار پادزیست كه سازمان جهانی بهداشت توصیه كرده است ، به عنوان مهم ترین روش درمان سل حائز اهمیت است.

مكمل های آرگینین با تقویت دستگاه ایمنی بدن ، شیوه ی جدیدی برای درمان مؤثر سل فراهم می كنند .

به گفته ی محققان درمناطقی كه امكان دسترسی به كپسول های آرگینین وجود ندارد، خوردن خوراكی هایی نظیر بادام زمینی كه غنی از آرگینین است می تواند همین تأثیر مثبت را ایجاد كند.

بسیاری از مغزها ( خشكبار ) حاوی مقادیر زیادی آرگینین هستند كه دراین میان ، بادام زمینی به علت ارزانی قیمت وقابل دسترس بودن درتمام دنیا ، جایگاه ویژه ای دارد.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۴ بعد از ظهر
ادام زمینی دانه ای مفید برای مبتلایان به چربی خون

http://img.tebyan.net/big/1382/08/163130219106497922192279917411754617898.jpg

تحقیقات و بررسی های متعدد نشان داده اند، چربی بادام زمینی و كره بادام زمینی برای انسان مفید است.
طی یك مطالعه در یكی از دانشگاه های آمریكا، اثرات رژیم غذایی حاوی بادام زمینی و كره آن در كاهش كلسترول خون، با میانگین رژیم غذایی آمریكایی ها مقایسه شد. نتایج نشان داد كه خطر بیماری های قلبی با مصرف متناوب و مكرر بادام زمینی( هر بار به مقدار كم) كاهش می یابد.

اثرات رژیم غذایی دارای بادام زمینی
1- كاهش كل كلسترول وLDL كلسترول ( كلسترول بد)
2- حفظ و نگهداریHDL كلسترول ( كلسترول خوب)
3- كاهش تری گلیسیرید
همچنین دارای مقدار زیادی چربی غیر اشباع است.
بادام زمینی و كره آن، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین ها و املاحی را كه به سختی بدست می آیند، تامین می كنند كه این ویتامین ها و املاح شامل اسید فولیك، ویتامینE ، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر خوراكی می باشند.

* نكته:
یك واحد بادام زمینی معادل 2 قاشق غذاخوری بادام زمینی است كه تقریباً به اندازه انگشت شست شما است.
بادام زمینی منبع بسیار خوبی از پتاسیم- اسید فولیك- نیاسین- اسید پانتوتنیك- فسفر- منیزیم- روی و ویتامینB1 می باشد.
كره بادام زمینی منبع ویتامینB6- اسید فولیك- فسفر- منیزیم- روی و پتاسیم است و نیز منبع بسیار خوب و عالی نیاسین می باشد.
وقتی توصیه می شود افراد بایستی دریافت چربی خود را بصورت متعادل تنظیم كنند به این معنا نیست كه بایستی چربی را از رژیم غذایی خود حذف كنند. طبق توصیه های تغذیه ای تا 30 درصد انرژی غذا را می توان از چربی ها بدست آورد و این مقدار مناسبی است . البته نوع چربی كه این 30 درصد را تشكیل می دهد، خیلی مهم است.

چربی موجود در بادام زمینی و كره آن:
-چربی غیر اشباع پلی ( چربی خوب )
-چربی اشباع ( چربی بد )
-چربی غیر اشباع مونو ( چربی خوب )
* 85 درصد چربی بادام زمینی، چربی غیر اشباع (خوب) است. (50 درصد چربی های غیراشباع مونو و 35 درصد چربی های غیراشباع پلی )
* چربی های غیراشباع، كلسترول خون را پائین می آورند و از این طریق در سلامت قلب مؤثرند.
* 15 درصد چربی بادام زمینی و كره آن، چربی اشباع ( بد) است.
* بادام زمینی و كره آن، چربی های ترانس ندارند.
* چربی های اشباع و ترانس، هر دو باعث افزایش كلسترول خون می شوند.
* بادام زمینی و كره آن كلسترول ندارند.



میزان مواد مغذی موجود در بادام زمینی و كره آن:

بادام زمینی
(30 گرم یا 2 قاشق غذاخوری ) كره بادام زمینی
( 30میلی لیتر یا 2 قاشق غذاخوری) مواد مغذی
174 192
انرژی


9/7 گرم
2/8 گرم
پروتئین

8/14گرم

3/7 گرم

7/4 گرم

1/2 گرم

0 گرم
5/16گرم

9/7 گرم

5/4 گرم

3/3 گرم

0 گرم
چربی

غیراشباع مونو

غیراشباع پلی

اشباع

كلسترول

7/5 گرم
2/6 گرم
كربوهیدرات

2/2 گرم
8/1 گرم
فیبر

130 میلی گرم
151 میلی گرم
سدیم

204 میلی گرم
217 میلی گرم
پتاسیم

55 میلی گرم
51 میلی گرم
منیزیم

2 میلی گرم
9/0 میلی گرم
روی

039/0 میلی گرم
04/0 میلی گرم
آهن

38 میكرو گرم
24 میكروگرم
اسید فولیك

08/0 میلی گرم
03/0 میلی گرم
ویتامینB1

6/5 معادل نیاسین(NE)
7/5 معادل نیاسین(NE)
نیاسین

08/0 میلی گرم
15/0 میلی گرم
ویتامینB6

155 میلی گرم
119 میلی گرم
فسفر
منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۴ بعد از ظهر
آجیل سرشار از مواد مغذی

http://img.tebyan.net/big/1382/12/751272205913624916336194161291296763255123.jpg

مغزها که بر اساس شواهد از 10000 سال قبل از میلاد به عنوان منبع غذایی انسان بوده اند، حاوی مواد مغذی متنوع و ارزشمندی هستند و امروزه بیش از 25 نوع از آن ها در سراسر دنیا می روید.
این گروه از موادغذایی، حاوی موادمغذی گوناگونی مثل پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از ریزمغذی ها بوده و مصرف برخی از آن ها می تواند در تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول خون، کاهش خطر بیماریهای قلبی- عروقی و پیشگیری از استئوپروز مفید باشد.
در این مقاله به معرفی برخی از انواع خشکبار و ارزش تغذیه ای آن ها می پردازیم.

گردو
گردو با نام علمیJuglans از خانوادهJuglandaceae است. نام علمی این *** از کلمه لاتینJocvis-Glans به معنی فندق ژوپیتر گرفته شده است.
انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و آمریکا کشت می شود. از مهم ترین گردوهای موجود در دنیا گردوی معروف به گردوی ایرانی است و احتمالاً کهن ترین، درخت گردو در ایران و در اورگان شهرکرد وجود دارد که تاریخ کشت آن به زمان یزدگرد ساسانی حدود 1400 سال پیش می رسد.
مغز گردو، ماده خوراکی خوش طعمی است که مقدار زیادی چربی، پروتئین، مواد قندی و نشاسته ای و سایر موادمغذی را داراست که هم به عنوان خوراکی و آجیل و هم به عنوان ماده اولیه برای تهیه روغن های گیاهی و دارو از آن استفاده می شود.

موادمغذی موجود در 100 گرم گردو:
668 کالری، 15 گرم پروتئین، 69 گرم چربی، 6 گرم اسیدهای چرب اشباع، 12 گرم اسید چرب غیراشباع با یک باند مضاعف، 48 گرم اسید چرب غیراشباع با چند باند مضاعف، 94 میلی گرم کلسیم، 3 میلی گرم آهن، 3 میلی گرم روی، 4 میلی گرم ویتامینE، 4 گرم فیبر.
گردو از نظر موادمغذی به ویژه اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع غنی بوده و بر خلاف سایر خشکبار گردوی تازه و جوان حاوی مقادیری ویتامینC نیز است.
6 عدد گردوی کامل حدود 40 گرم وزن داشته و 2 میلی گرم ویتامینE را تأمین می کند( میزان ویتامینE مورد نیاز روزانه در مردان حدود 4 میلی گرم و در زنان حدود 3 میلی گرم است) . همچنین 100 گرم گردو حاوی بیش از 1 میلی گرم مس است که برابر با مقدار مورد نیاز روزانه یک زن بالغ می باشد. در طب سنتی چینی از گردو برای تخفیف التهاب و کمک در بهبود سرفه استفاده می کردند. هم چنین تصور بر این بوده که مصرف گردو برای کاهش علائم التهاب زانو مفید است. گیاه شناسان غربی نیز به طور سنتی برگ گردو را برای درمان آلودگی های انگلی روده به کار می برده اند.
مصرف گردو به طور منظم برای حفظ لطافت پوست مفید است. روغن گردو نیز به دلیل دارا بودن اسیدلینولئیک در حفظ شادابی پوست مؤثر می باشد. ویتامین و روی موجود در گردو نیز برای پوست مفید هستند.
گردو و خشکبار به دلیل این که منابع خوبی از مس هستند برای عملکرد سیستم ایمنی مفیدند.
مصرف گردو به دلیل وجود ویتامینB6 برای زنانی که از مشکلات عادت ماهانه رنج می برند مناسب است. تحقیقات نشان داده افرادی که همراه با یک رژیم پایین آورنده کلسترول( کم چربی و کم کلسترول) گردو مصرف می کنند، میزانLDL کلسترول آنها حدود 4/16 درصد بیشتر کاهش می یابد که این امر احتمالاً به دلیل وجود چربی های غیراشباع گردو به ویژه اسید لینولئیک است که بعد به اسید گامالینولئیک و سپس به پروستاگلندین ها تبدیل شده که از تشکیل پلاک در رگهای خونی جلوگیری کرده و به انبساط عروق و کاهش فشار خون کمک می کند.



پسته
پسته گیاهی نیمه گرمسیری از خانوادهAnacardiaca و ***Pistacia است که در سال 1737 میلادی توسط لینه نام گذاری علمی شده است. درباره محل پیدایش پسته منابع مختلف نظرهای گوناگونی را بیان می کنند. یک نویسنده فرانسوی آن را بومی ایران ، عربستان و سوریه دانسته است. برخی پسته را بومی ایران و برخی پسته را از آسیای غربی می دانند.
درخت پسته از 9-7 سالگی به بار می نشیند و دمای 45 درجه بالای صفر و 25 درجه زیرصفر را تحمل می کند. پسته گیاهی مقاوم در برابر خشکی و کم آبی است و در ایران، در مناطق دامغان، کرمان، آذربایجان، قزوین، اردستان و رفسنجان به مقدار زیاد کشت می شود.
مغز پسته ماده ای نیروزا و سرشار از موادمغذی است. پسته حاوی مقادیر خوبی آهن و کلسیم است که ماده غذایی بسیار مفیدی برای افزودن به رژیم گیاهخواران است. در طب سنتی، جوشانده برگ و پوست درخت پسته را در درمان بیماری های پوستی مانند جرب و خارش استفاده می کردند. پسته را در تقویت حافظه، قلب و معده نیز مؤثر می دانند.

مواد مغذی موجود در 100 گرم پسته:
601 کالری، 17 گرم پروتئین، 55 گرم چربی، 6 گرم فیبر، 4 میلی گرم ویتامینE، 110 میلی گرم کلسیم، 3 میلی گرم آهن، 2 میلی گرم روی، 6 میکروگرم سلنیوم، 58 میکروگرم فولات.



بادام
بادام درختی است از خانوادهRosaceaeو از ***Prunus. دانشمندان گیاه شناس موطن اصلی بادام را به ایران نسبت می دهند. بادام از آسیا به اروپا و از آن جمله به شمل آفریقا و بعدها در اواسط سده نوزدهم به آمریکا برده شده است.
به طور تقریبی انواع بادام کشت شده ، بر خلاف انواع وحشی مغز شیرین دارند، ولی در برخی از کشورها مانند ایران بادام تلخ نیز وجود دارد که مغز آنها جداگانه جمع آوری شده و به مصارف صنعتی و تهیه روغن بادام تلخ می رسد. علت تلخی برخی از گونه های بادام وجود اسیدسیانیدریک در مغز آن هاست.
بادام، حاوی مقادیر زیادی ویتامینE بوده و از منابع غیرحیوانی غنی از کلسیم است. درطب چینی نوشیدنی ای که از بادام تهیه می شود برای بهبود سرفه و آسم استفاده می شده و به عقیده هندی ها بادام باعث افزایش قدرت فکری و روحی می شود.

مواد مغذی موجود در100 گرم بادام:
612 کالری، 21 گرم پروتئین، 56 گرم چربی، 7 گرم فیبر، 24 میلی گرم ویتامینE، 240 میلی گرم کلسیم، 3 میلی گرم آهن، 3 میلی گرم روی، 6 میکروگرم سلنیوم، 48 میکروگرم فولات.
بعضی از مطالعات نشان داده اند که بعد از افزودن بادام به رژیم غذایی، پس از 3 هفته مقدارLDL خون حدود 10 درصد کاهش می یابد. بادام هم چنین منبع خوب کلسیم است.
بادام نارس که با پوست آن خورده می شود و چغاله بادام نامیده می شود، در هر 100 گرم حاوی 46 کالری، 6/2 گرم پروتئین، 50 میلی گرم کلسیم، 6/1 ملی گرم آهن و 7 میلی گرم ویتامینC است. چغاله بادام یکی از منابع خوب ویتامینA به شمار می رود و مقدار کلسیم و آهن آن نیز قابل ملاحظه است.



بادام زمینی
یکی از دانه های روغنی بسیار با ارزش و خوش طعم است که به آن پسته شامی نیز می گویند. این دانه از گیاهی یک ساله به دست می آید. زادگاه اولیه این گیاه برزیل است، ولی امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایران نیز می روید. روغن آن به نام آراشید یکی از روغن های مرغوب است که در طباخی و صنعت از آن استفاده می شود.
اسیدهای چرب غیراشباع اولئیک و لینولئیک سهم عمده ای از چربی های بادام زمینی را تشکیل داده و مقادیر خوبی از ویتامینE را تأمین می کنند. بادام زمینی از منابع خوب روی است که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.
همچنین به دلیل دارا بودن اسید فولیک در پیشگیری از بیماریهای قلبی نیز می تواند مفید باشد.
کره بادام زمینی که در سال 1800 به بازار آمد، حاوی موادمغذی موجود در بادام زمینی بوده و منبع خوبی از کلسیم و آهن برای گیاهخواران می باشد. انواع کم چربی آن نیز به بازار آمده است.

مواد مغذی موجود در 100 گرم بادام زمینی:
564 کالری، 26 گرم پروتئین، 46 گرم چربی، 6 گرم فیبر، 10 میلی گرم ویتامینE، 60 میلی گرم کلسیم، 3 میلی گرم آهن، 4 میلی گرم روی، 3 میکروگرم سلنیوم، 110 میکروگرم فولات.

فندق
فندق درختچه ای از خانوادهBetulaceac و از ***Corylus است.
فندق بومی اروپا، آسیای صغیر و قفقاز است و در ایران نیز کشت این درخت از زمان های بسیار قدیم متداول بوده است.
فندق حاوی موادمغذی زیادی است. میوه فندق غنی از اسیدهای آمینه است.
همچنین فندق حاوی مقادیر زیادی ویتامینE می باشد. مقدار اسیدلینولئیک در فندق تازه بیشتر است و در میوه خشک این مقدار کمتر می شود. فندق با دارابودن فولات ممکن است در پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی مؤثر باشد.
نوعی از فندق معروف به فندق هندی تلخ بوده و تنها مصرف دارویی دارد و در جنوب ایران به ویژه بلوچستان زیاد است.



نارگیل
برخلاف سایر خشکبار بیشتر چربی نارگیل به صورت اشباع است. شیره نارگیل که در مرکز آن قرار دارد، حاوی مقادیری ویتامینC است.

موادمغذی موجود در 100 گرم نارگیل:
351 گرم کالری، 3 گرم پروتئین، 36 گرم چربی، 7 گرم فیبر، 1 میلی گرم ویتامینE، 1 میلی گرم کلسیم، 2 میلی گرم آهن، 1 میلی گرم روی، 1 میکروگرم سلنیوم، 26 میکروگرم فولات.

شاه بلوط
از انواع خشکبار کم چرب بوده و حدود 86 درصد کالری آن از کربوهیدرات تأمین می شود. مصرف آن به عنوان یک میان وعده مناسب است.

* تذکر :
در هنگام خرید خشکبار به تازگی و تاریخ مصرف آن ها توجه کرده و از خرید انواعی که بوی کپک یا ماندگی می دهند بپرهیزید. توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین اصول در تنظیم برنامه غذایی روزانه رعایت تعادل است و افراط و تفریط در مصرف هر ماده غذایی می تواند نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد. از این رو بعد از ذکر تمام خواص و فواید ذکر شده درباره مصرف خشکبار، افراط در مصرف آن ها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۵ بعد از ظهر
آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند

http://img.tebyan.net/big/1386/01/21518510516710316416176943821626439879248.jpg

بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمی در تامین سلامتی بدن ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این قبیل مواد خوراکی فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان های پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.

این دانه‌های خوراکی سرشار ازفسفر هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

در ذیل تاثیرات مثبت برخی از این دانه‌ها ذکر شده است:



بادام زمینی :خوردنبادام زمینی به مقدار 5 بار یا بیشتر در هفته و هر بار 28 گرم ، احتمال بروز دیابت نوع دوم را در زنان کاهش می‌دهد. بادام زمینی دارای مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌، منیزیم و فیبر غذایی است که همگی خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهند. همچنین حاوی فیبر و منیزیم است که باعش کاهش مقاومت انسولین می‌شوند. وجود چربی امگا - 3 نیز باعث حفظ سلامت سلول ها، نرمی پوست و نیز کاهش میزان کلسترول کلی در خون می‌شود. بادام زمینی منبع سرشاری از آهن، روی، ویتامین E، منیزیم و فولیک اسید است که تاثیر مهمی در مبارزه با مواد سرطان زا دارند.



گردو : بر اساس مطالعات انجام شده از سوی محققان ، گردو نه تنها کلسترول مضر را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود که معمولا عامل بروز بیماری های قلبی - عروقی هستند. گردو منبع ویتامین E، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم ، فولیک اسید وویتامین B6 است که در ساخت استخوان ها، تامین سلامت قلب و خون نقش مهمی دارند. روغن گردو نیز منبع غنی آلفا لینولئیک اسید (ALA) است که از گروه اسیدهای چرب غیراشباعاُمگا-3 می باشد.



بادام : سرشار از پروتئین و دارای ریزمغذی‌های مهمی از قبیل منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس،ویتامین B2، نیاسین است . همچنین روغن بادام منبع غنیویتامین E است که نقش ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارد. بادام شامل مقادیر زیادی کلسیم است و نیز می‌تواند در بهبود رشد استخوانی و جلوگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشد. محققان کانادایی دریافته‌اند ، اگر افراد مبتلا به کلسترول بالا روزانه 30 گرم بادام مصرف ‌کنند، میزان کلسترول مضر خون خود را تا 4 درصد کاهش خواهند داد.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۵ بعد از ظهر
مصرف کاکائو گردش خون را در مغز تسهیل می کند

http://img.tebyan.net/big/1383/10/16729106135226174109159186648225316611095.jpg

کاکائو حاوی مقادیر فراوانی از فلاونوئیدها است که می‌تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندام ها کمک کند. گرچه بسیاری از مردم بدون توجه به خواص کاکائو و فقط به علت طعم مطبوعش آن را مصرف می‌کنند، اما اعتقاد به خواص دارویی کاکائو از دیرباز رایج بوده است. براساس تحقیقات جدید، مشخص شده که کاکائو حاوی فلاونوئیدهاست. این ترکیبات که منشاء گیاهی دارند، حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها تاثیر عمده‌ای در کاهش فشارخون و تسهیل گردش خون دارند؛ بنابراین همانطور که دیدن جعبه شکلات، باعث خوشحالی شما می شود، مصرف آن هم در صورتی که به طور صحیح و مناسب باشد، در افراد سالم می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.

فلاونوئیدها به باز شدن رگ های خونی کمک می‌کنند و مانع تجمع پلاکت‌ها در دیواره عروق می‌شوند. تاثیر این مواد بر بدن، شبیه آن چیزی است که در داروی آسپرین دیده می‌شود،‌ اما مدت اثر آنها طولانی‌تر است. کاکائو می‌تواند جایگزینی مناسب برای افرادی باشد که به آسپرین حساس هستند. البته متخصصان تاکید می‌کنند که علی‌رغم این مسائل، شکلات مانند هر ماده غذایی دیگر مضراتی دارد، مثلا چربی موجود در شکلات می‌تواند افزایش کلسترول خون را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر خواستید شکلات و کاکائو را در رژیم غذایی خود مصرف کنید، باید به همان میزان از مصرف چربی و قند در دیگر غذاهایتان بکاهید تا دچار عوارض منفی آن به خصوص در بیماران کلیوی و مبتلایان به فشارخون نشوید.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۶ بعد از ظهر
خواص مفيد بادام

http://img.tebyan.net/big/1386/12/1442466912574312175718842821552380101255.jpg

بادام يکي از انواع آجيل هايي است که غالبا در پذيرايي از مهمانان استفاده مي شود. خوشبختانه، بادام در تمام سال يافت مي شود.



بادام فوايد بسياري براي بدن دارد، از جمله:
1- پايين آورنده کلسترول بد( LDL ) و کاهش دهنده بيماري هاي قلبي
بادام داراي مقدار زيادي چربي است، اما از نوع غير اشباع! اين چربي خطر بيماري هاي قلبي را کم مي کند. تحقيقات نشان داده است که تمامي مغزهاي خوراکي، بيماري هاي قلبي و کلسترول بد را دور مي کنند.
مطالعه اي نشان داده است، افرادي که 5 بار در هفته آجيل مي خورند،50 درصد احتمال خطر براي بيماري هاي قلبي را از خود دور مي کنند.
2- بادام، آنتي اکسيدان است.
ويتامين E در پوست بادام وجود دارد. اين ويتامين، يکي از انواع آنتي اکسيدان ها مي باشد. فوايد آنتي اکسيدان ها در بدن بسيار زياد است. آنتي اکسيدان ها جلوي برخي امراض را مي گيرد، از جمله: سرطان، بيماري قلبي، فراموشي، آلزايمر، خوب عمل نکردن سيستم ايمني، آب مرواريد چشم(کاتاراکت)، ضعيف شدن ماهيچه ها و هم چنين بر سلامتي پروستات اثر مي گذارند و از تخريب سلول ها و DNA جلوگيري مي کنند.
3- از گرفتگي عضلاني جلوگيري مي کند.
بادام داراي منيزيم و پتاسيم است. هنگامي که به مقدار کافي منيزيم در بدن باشد، در خون جريان مي يابد و اکسيژن و مواد مغذي را سريع تر حمل مي کند و جلوي افزايش ضربان قلب را مي گيرد. بادام بسيار بيشتر از جو يا حتي اسفناج، منيزيم دارد.
پتاسيم در انقباض عضلات، به جريان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد.
4/1 فنجان بادام داراي 99 ميلي گرم منيزيم و 257 ميلي گرم پتاسيم مي باشد.
4- به کاهش وزن کمک مي کند.
بسياري از افراد به خاطر افزايش وزن، بادام نمي خورند. در حالي که متخصصان تغذيه به اين نتيجه رسيده اند، افرادي که حداقل 2 بار در هفته آجيل مي خورند، نسبت به آنها که اصلا و يا به ندرت آجيل مي خورند، بيشتر وزن کم مي کنند.
5- هر روز، بادام بخوريد تا انرژي داشته باشيد و از سلامتي خود لذت بريد.
اين ماده غذايي به خاطر دارا بودن ويتامين ها و پروتئين و آهن ، انرژي مورد نياز بدن را افزايش مي دهد.
همان طور که مي دانيد، آهن يکي از اجزاء مهم هموگلوبين مي باشد و نقش هموگلوبين، حمل اکسيژن در خون است. لذا آهن کمک مي کند که سلول ها اکسيژن مورد نياز خود را دريافت کنند و کمبود آن موجب خستگي و ضعف در انجام کارها مي شود.
موسسه غذا و دارو براي حفظ سلامتي بدن دريافت روزانه 18 ميلي گرم آهن را توصيه مي کند. اما بايد توجه داشت که زيادي آهن خطرناک مي باشد و مي تواند قلب، کبد و لوزالمعده را از کار بيندازد.
6- جلوگيري از سرطان
بادام داراي مقدار زيادي کلسيم و پروتئين مي باشد. 100 گرم بادام تازه در حدود 20 گرم پروتين و 240 ميلي گرم کلسيم دارد. کلسيم و فيبر موجود در بادام، کاهش دهنده سرطان روده بزرگ مي باشد. اسيد فوليک در بادام، باعث کاهش سرطان دهانه رحم مي گردد.
7- منبع انرژي
بادام محتوي مقدار زيادي چربي هاي غير اشباع، فيبر، پروتئين گياهي، روي، مس و منيزيم مي باشد. بادام داراي انواع ويتامين ها مي باشد که به سوخت و ساز کربوهيدرات ها کمک مي کند و يکي از منابع انرژي براي مغز مي باشد.
4/1 فنجان بادام، 45 درصد منيزيم روزانه و 20 درصد مس روزانه و 17.6 درصد ويتامين B2 روزانه را تامين مي کند. همچنين4/1 فنجان بادام، 7.62 گرم پروتئين بيشتر از پروتئين يک عدد تخم مرغ دارد.
8- جلوگيري از سنگ کيسه صفرا
9- کاهش دهنده قند خون و بيماري ديابت
10- تقويت عملکرد ريه
به طور کلي، بادام جلوي برخي بيماي هاي تنفسي از قبيل: تنگي نفس، برونشيت مزمن و امفيزم( اتساع و بزرگي عضوي در اثر گاز) را مي گيرد.
سلنيوم، در بادام و آجيل يافت مي شود. سلنيوم نيز يک آنتي اکسيدان مي باشد.
11- استحکام استخوان ها
بادام محتوي مقدار زيادي چربي غير اشباع و بسياري از مواد مغذي مي باشد، از جمله: کلسيم و منيزيم. اين عناصر براي استحکام استخوان ها استفاده مي شوند.
به طور کلي، بادام غني ترين منبع غير حيواني کلسيم مي باشد.
استخوان ها و دندان هايتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، تقويت کنيد.
مقدار کلسيم در 25-20 عدد بادام بيشتر از 4/1 فنجان شير است. پس براي جلوگيري از پوکي استخوان يک منبع غني مي باشد.
12- خانم هاي باردار توجه کنند!
اگر شما باردار هستيد و يا قصد بارداري داريد، بادام منبع اسيد فوليک است. همان طور که مي دانيد، اين ويتامين عمل ساخت و نگه داري سلول ها را برعهده دارد. اين وظيفه در هنگام تقسيم سلولي و رشد بسيار مهم است ، پس براي زنان باردار و نوزادان بسيار مهم است. اسيد فوليک در تکامل رشد جنين بسيار با اهميت مي باشد. رشد طناب نخاعي و مغز جنين در گرو وجود اسيد فوليک مي باشد.
اغلب زناني که مي خواهند باردار شوند و زنان باردار بايد مکمل اسيد فوليک مصرف کنند. پس بادام، يادتان نرود!

نکته:
در عيد، برخي از افراد بادام بوداده مصرف مي کنند. اين بادام به اندازه بادام خام مفيد نيست. انرژي بادام بوداده در 100گرم، 597 کيلوکالري، چربي در حدود 53 گرم و فيبر 12 گرم مي باشد. براي سوزاندن اين مقدار انرژي بايد 119 دقيقه پياده روي کنيد!
به نظر شما کدام يک از بادام ها بهتر است، تازه يا بوداده؟
به راستي در همه نعمات خدا، فايده و ضرر وجود دارد. باز هم مي گويم، به مقدار کافي خوردن بهتر از هيچ وقت نخوردن است.
سال خوبي را داشته باشيد و از نعمت هايي که خداوند به شما ارزاني داشته، استفاده کنيد.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۷ بعد از ظهر
پسته و فوايد آن

http://img.tebyan.net/big/1387/01/160606146120175127117252154238246104164136221.jpg

پسته، دانه ميوه از درخت پسته است. درخت پسته اولين بار در ترکيه و ايران يافت شد. در آن زمان، پسته غذاي اشراف بود. در سال هاي بعد، فقط در جشن ها و مهماني ها مصرف مي شد. بعدها در انواع دسرها، شيريني ها، بستني و حتي به عنوان اشتها آور خورده مي شد. اين دانه، به خاطر شکلش به نام "آجيل خندان" معروف شد.
پسته به عنوان يک ماده غذايي گياهي و نيرو بخش و درمان کننده بسياري از بيماري ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

فوايد پسته
1- پسته در مقايسه با ديگر آجيل ها، مقدار کمي کالري دارد. بدون کلسترول مي باشد و داراي مقدار کمي چربي اشباع مي باشد. چربي يک منبع انرژي مي باشد و کمک به جذب ويتامين هاي A, E, D و K مي کند. پس پسته از آن جايي که داراي چربي مي باشد، اين امر مهم را نيز انجام مي دهد.
2- يکي از بهترين منابع پروتئين گياهي مي باشد.
3- پسته از آنجايي که داراي مقدار زيادي چربي غيراشباع و پروتئين مي باشد، لذا نبايد بيشتر از 18 گرم در هفته مصرف شود.
4- پسته داراي مقدار زيادي فيبر مي باشد. فيبر به هضم مواد غذايي کمک مي کند، کلسترول و قند خون را تنظيم مي کند.
5- پسته در بين گروه آجيل ها، يکي از بهترين منابع پتاسيم مي باشد. پتاسيم 1 عدد پسته برابر پتاسيم 1 عدد پرتقال است. مقدار پتاسيم در 2 عدد پسته بيشتر از 1 عدد موز مي باشد. پتاسيم موجود در پسته، به تعادل مايعات بدن کمک مي کند، ضربان قلب را تنظيم مي کند و براي کاهش فشار خون نيز بسيار مفيد مي باشد.
6- همچنين داراي فسفر مي باشد و در ساخت استخوان ها و دندان ها شرکت مي کند، جلوي خستگي و ضعف را مي گيرد و براي تقويت عضلات بدن مفيد مي باشد.
7- پسته، مقداري منيزيم نيز دارد که منيزيم يکي از مهم ترين عناصر معدني براي تبديل غذا به انرژي مي باشد، ضربان قلب را تنظيم مي کند واز گرفتگي عضلات جلوگيري مي کند.
8- آهن در پسته، براي سرگيجه، خستگي، رنگ پريدگي و کم خوني مفيد است.
9- روي براي تقويت پوست، مو و ناخن بسيار مهم است.
10- پسته داراي ويتامين هاي B6 ، B1 و E مي باشد. ويتامين B6 کمک به سوخت و ساز پروتئين مي کند و در جذب مواد غذايي نيز نقش دارد. ويتامين B1 باعث افزايش انرژي، تقويت سلول هاي عصبي و متعادل کردن اشتها مي شود.
11- در بين آجيل ها، پسته داراي بيشترين آنتي اکسيدان مي باشد. همان طورکه مي دانيد ويتامين E جزو گروه آنتي اکسيدان ها مي باشد و تقويت سيستم ايمني بدن، سلامت چشم و جلوگيري از خستگي و استرس و نيز جلوگيري از تخريب سلول ها را بر عهده دارد.
12- پسته نيز مانند ديگر دانه ها، از بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند. به خاطر وجود چربي هاي غير اشباع، مي تواند مقدار کلسترول خون را پايين بياورد.
13- پسته باعث عملکرد درست مغز مي شود و شخص را آرام مي کند.
14- اين آجيل مي تواند جلوي پيشرفت بيماري هاي مزمن از قبيل سرطان را بگيرد.
15- مطالعات نشان داده است؛ پسته مي تواند مقدار کلسترول خوب خون(HDL) را بالا ببرد و درعين حال مقدارکلسترول بد خون(LDL ) و تري گليسيريد را پايين بياورد.
16- پودر پسته، درمان کننده دندان درد مي باشد.
17- پسته تغييري در فشار خون و افزايش وزن انجام نمي دهد. اما به خاطر کاري بالايي که دارد، به عنوان يک ميان وعده پرکالري شمرده مي شود و نبايد زياد مصرف شود.
براي کاهش نمک و چربي در رژيم غذايي، بايد از خوردن پسته بو داده و شور خودداري کنيد.
لازم به ذکر است که، 28 گرم پسته، بيشتر از 10 درصد نياز بدن به فيبر غذايي، ويتامينB6، ويتامين B1، منيزيم و فسفر را تامين مي کند.
منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۷ بعد از ظهر
خواص گردو

http://img.tebyan.net/big/1387/01/853516010116010294541129125652381913255.jpg

گردو را به نام "غذاي مغز" نيز مي شناسند و اين فقط به خاطر شباهت آن به مغز نيست، بلکه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن مي باشد. براي درست عمل کردن مغز، به امگا 3 نياز داريم.
مصرف 4 عدد مغز گردو در روز موجب افزايش اسيد چرب ضروري امگا 3 مي گردد.



15درصد از چربي هاي گردو از نوع چربي هاي غير اشباع و مفيد براي سلامت قلب مي باشد. اين نوع چربي، پايين آورنده کلسترول بد(LDL) و افزايش دهنده کلسترول خوب(HDL) است.
يک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود 8/90 درصد نياز روزانه بدن به اين چربي ضروري را تامين مي کند.

فوايد گردو:
1- کاهش کلسترول کل
2- کاهش LDL کلسترول
3- افزايش HDL کلسترول
4- افزايش قابليت ارتجاعي رگ هاي بدن
5- محافظت در برابر بيماري قلبي
موسسه غذا و دارو پيشنهاد کرده است که براي سلامت قلب روزانه 30 گرم گردو بخوريد.
6- افزايش قدرت ذهن و هوش
7- مفيد براي تنگي نفس
8- جلوگيري از ورم مفاصل
9- مفيد در بيماري هاي پوست نظير: اگزما و پسوريازيس( به وجود آمدن لکه هاي قرمز رنگ در پوست)
10- ضد سرطان
11- داراي آنتي اکسيدان. در بين آجيل ها، آنتي اکسيدان گردو و شاه بلوط از همه بيشتر است.
12- محافظت از سيستم ايمني
13- جلوگيري از لخته خون
14- تنظيم سوخت و ساز در بدن
15- تنظيم فشار خون
16- تنظيم قند خون
17- جلوگيري از پارکينسون و آلزايمر
18- جلوگيري از سنگ کيسه صفرا
19- حفاظت از استخوان
20- روغن گردو درمان کننده دردهاي مفاصل است و جذب مواد غذايي را آسان مي کند.



21- کودکاني که مقدار امگا 3 در برنامه ي غذايي شان کم است، اختلالاتي مانند بيش فعالي يا هايپراکتيوي، مشکلات رفتاري، کج خلقي و مشکلات خواب در آنها زياد است.
22- زناني که در هفته 28 گرم آجيل و بادام زميني مصرف مي کنند، 25 درصد احتمال پيشرفت سنگ کيسه صفرا را کم مي کنند.
23- اگر مي خواهيد خواب آرامي داشته باشيد، براي شام، سالاد سبزيجات به همراه گردو مصرف کنيد.
گرچه فوايد زيادي در آجيل پنهان است، بعضي ها به گمان اين که آجيل موجب افزايش وزن مي شوند، از خوردن گردو و ديگر آجيل ها امتناع مي کنند. ولي ثابت شده است، افرادي که حداقل 2 بار در هفته آجيل مصرف مي کنند، احتمال افزايش وزن در آنها به مراتب کمتر از آنهايي است که اصلا آجيل مصرف نمي کنند. پس به گمان اين که اگر گردو يا آجيل بخوريد چاق مي شويد، اين غذاي بسيار خوشمزه و مفيد را از خود دور نکنيد.

ويتامين ها و عناصر معدني موجود در گردو:
گردو بهترين منبع منگنز و مس مي باشد.
در گردو، منيزيم و فسفر نيز وجود دارد. مقداري روي، آهن، کلسيم و سلنيوم نيز پيدا شده است.
گردو مقدار کمي سديم يا نمک دارد.
گردو حاوي بيشترين مقدار ويتامين هاي B6، B1 و B5( پانتوتنيک اسيد) مي باشد.
در گردو ويتامين هايي نظير E ، B3 و B2 نيز وجود دارد.
کالري گردو زياد است. حدود 654 کالري در هر 100 گرم گردو وجود دارد. لذا بهتر است روزي که مي خواهيد گردو مصرف کنيد، کالري آن را محاسبه کرده و از کالري روزانه خود کم کنيد. به اين ترتيب ترس از چاق شدن را نخواهيد داشت؛ براي مثال، اگر کالري مورد نياز شما در روز 2000 کالري است و شما100 کالري گردو مصرف مي کنيد، لذا مي توانيد 1900 کالري باقي مانده را از مواد غذايي مختلف دريافت کنيد.
ولي اگر مي خواهيد گردو ميل کنيد و همانند روزهاي گذشته غذاهاي روزانه خود را نيز مصرف کنيد، اين نکته را از ياد نبريد که بايد 131 دقيقه پياده روي کنيد تا انرژي دريافت شده از گردو، بسوزد.
گردو در حدود 7/6 گرم فيبر دارد.
منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۸ بعد از ظهر
کشمش و فوايد آن

http://img.tebyan.net/big/1387/01/45391551731582513024681192221121691122126.jpg

انگور خشک شده که همه به نام کشمش مي شناسند، قرن ها پيش به وجود آمده است. کشمش در ايران و مصر در 2000 سال قبل از ميلاد، توليد شده بود.
کشمش در روم به عنوان جايزه براي افرادي که محل هاي عبادت را تزيين مي کردند و براي برندگان مسابقات ورزشي استفاده مي شد.



فوايد کشمش
1- کشمش، ميوه خشک مغذي است و مانند ديگر خشکبارها در تمام سال يافت مي شود. يک غذاي پر انرژي، کم چرب و کم سديم مي باشد. بنابراين براي افرادي که رژيم هاي کم سديم را بايد رعايت کنند، خوردن کشمش بسيار مفيد مي باشد.
2- کشمش داراي خاصيت آنتي اکسيداني مي باشد و از تخريب سلولي جلوگيري مي کند.
3- کشمش براي سلامت استخوان ها و جلوگيري از پوکي استخوان نقش مهمي را بر عهده دارد، به همين دليل مصرف آن براي زنان قبل از يائسگي بسيار مفيد است.
4- منبع خوب ويتامين D و هورمون استروژن مي باشد.
5- کشمش باوجودي که شيرين و چسبناک مي باشد، بر دندان اثر مخربي ندارد و باعث خرابي دندان نمي شود، حتي مي توان گفت اين ميوه خشک از فساد دندان جلوگيري مي کند. کشمش براي سلامت دندان و لثه بسيار مفيد مي باشد.
6- کشمش منبع خوب ويتامين ها و عناصر مغذي بدن مي باشد. عناصر و ويتامين هايي همچون آهن، پتاسيم، کلسيم و ويتامين B در کشمش موجود است.
7- کشمش محتوي مقدار زيادي آهن مي باشد. 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1ميلي گرم آهن دارد، در حاليکه 100 گرم گوشت گاو بين 4-2 ميلي گرم آهن دارد.
8- کشمش، منبع خوب فيبر، آنتي اکسيدان و همچنين منبع خوب انرژي مي باشد.
9- فيبر باعث جلوگيري از سرطان کولون، کمک در جلوگيري از رشد غير معمول سلول ها، بيماري ها و همچنين کنترل قند خون را مي شود.
10- کشمش را به گوشت اضافه کنيد تا مقدار چربي غذا را کم کند و مقدار فيبر و آهن را افزايش و مقدار سديم را کاهش دهد.
11- آنتي اکسيدان از پيري و بيماري هاي حاصله از آن مي کاهد.
12- کشمش از سرطان جلوگيري مي کند.
13- کشمش ميزان LDL يا کلسترول بد را در خون کم مي کند و باعث کاهش بيماري قلبي مي گردد.
14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنيد، آنتي اکسيدان در خون افزايش و کلسترول بد ( LDL) کاهش مي يابد.
15- کشمش موجب کاهش استرس مي گردد.
16- اين ميوه خشک باعث عملکرد صحيح رگ هاي بدن مي شود.
17- کشمش براي درمان بي نظمي معده و يبوست مصرف مي شود. براي جلوگيري از اين ناخوشي ها مي توانيد، 6-5 عدد کشمش را خيس کنيد و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشيد.
18- تحقيقات نشان داده است که ورزشکاراني که قبل و در حين ورزش، حدود يک فنجان کشمش مصرف مي کنند، بهتر از بقيه سلول هاي بدن را از آسيب حفظ مي کنند.
19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، داراي خاصيت مصرف سريع انرژي و کاهش وزن نيز مي باشد.
20- کشمش مانند هويج، براي سلامتي چشم نيز خوب است.
21- کشمش باعث تقويت اعصاب مي شود.
22- کشمش، سستي و رخوت را از بدن دور مي کند.
23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنيد.
24- کشمش موجب از بين رفتن آب اضافي بدن مي گردد.
25- کشمش، دهان را خوشبو مي کند.
26- کشمش، اسپاسم يا گرفتگي عضلاني را کم مي کند.
پس از همين حالا، کشمش را به ماست يا سالاد خود اضافه کنيد و از خوردن آن لذت بريد.
بهتر نيست به جاي مصرف شيريني و شکلات، اين ميوه خشک شيرين و مغذي را به کودکان خود بدهيم؟

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۲۹ بعد از ظهر
خواص بادام زمینی

http://img.tebyan.net/big/1387/01/11137431212101991892002521974757105424750.jpg

بادام زمینی، از نظر غنای پروتئینی، زیر گروه حبوباتی مثل، نخود، عدس و لوبیا می باشد و از این نظر می توان گفت جزو آجیل ها نیست.
بادام زمینی، منبع خوب انرژی است. 100 گرم بادام زمینی حاوی 50 گرم چربی، 16 گرم کربوهیدرات است.
بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها، بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. 100 گرم بادام زمینی حاوی 25 گرم پروتئین می باشد. پس اگر کودک شما فقط بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک نگران خود نباشید.
بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند.
در 28 گرم بادام زمینی، حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. این مقدار 9 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.
بادام زمینی، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B3 می باشد، 112 میلی گرم در 100 گرم. ویتامین B3 باعث افزایش کلسترول خوب ( HDL) می شود، فرایند پیری را به تعویق می اندازد و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.
برای افزایش این ویتامین توصیه شده که مردان 16 میلی گرم در روز و زنان 14 میلی گرم در روز بادام زمینی مصرف کنند.
ویتامین E نیز در بادام زمینی وجود دارد. 28 گرم بادام زمینی در حدود 10درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.
بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد. پس سلول را از خرابی و نابودی محافظت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند.
جالب است بدانید که آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی به همان اندازه میوه ها می باشد و از سیب، چغندر و هویج، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.
منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را دور می کند.
بادام زمینی دارای فولات نیز می باشد. فولات از کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف جلوگیری می کند.
بادام زمینی حاوی پتاسیم می باشد. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند.
فسفر در بادام زمینی وجود دارد که جلوی ضعف و خستگی را می گیرد.
بدون کلسترول می باشد.

مواد مغذی موجود در بادام زمینی: مقدار در 28 گرم :
کالری 166
پروتئین 7/6گرم
کربوهیدرات 1/6 گرم
فیبر 3/2 گرم
چربی 14 گرم
ویتامین E 2/2 میلی گرم
ویتامین B3 8/3 میلی گرم
فولات 1/41 میکروگرم
مس 19/0 میلی گرم
منیزیم 50 میلی گرم
فسفر 101 میلی گرم
پتاسیم 187 میلی گرم



فواید بادام زمینی
1- بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.
2- یک رژیم دارای بادام زمینی، به خاطر افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E ، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مصرف 28 گرم بادام زمینی در روز، موجب کاهش بیماری قلبی می گردد. برای جلوگیری از بیماری قلبی، حداقل 1 مشت بادام زمینی و دیگر آجیل ها یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را 4 بار در هفته میل کنید.
3- اگر 28 گرم بادام زمینی، آجیل و یا کره بادام زمینی در هفته میل کنید، 25درصد خطر پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کم کرده اید.
4- به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که بهمیزان کم ار آن بخورند. بیشتر از 1 مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.
5- بادام زمینی را 2 بار یا بیشتر در هفته مصرف کنید. ثابت شده است زنانی که از این امر پیروی می کنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا 27 درصد این سرطان را کاهش داده اند.
6- میوه نارس آن، ترشح شیر را زیاد می کند.
7- روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.
8- بادام زمینی از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

مضرات بادام زمینی:
بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.
اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.
کم خوردن، بهتر از هرگز نخوردن است. بهتر است فرهنگ غذاخوردن خود و خانواده مان را تغییر دهیم.
منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۳۰ بعد از ظهر
برخي ديگر از خواص پسته

خشکبار منابع مناسبی برای تامین مواد مغذی از جمله پروتئین‌ها ، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای حفظ سلامت بدن هستند. در میان خشکبار پسته از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا نقش مهمی در رژیم غذایی انسان دارد. پسته اگر چه مغز کوچکی است، اما ارزش غذایی آن قابل توجه است.

تاریخچه پسته
پسته مغز خوشمزه‌ای است که امروزه در نقاط مختلف جهان کشت می‌شود و دوستداران فراوانی دارد. خاستگاه اولیه این میوه ایران بوده و سپس به کشورهای مختلف راه یافته است. در حال حاضر پسته یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد، اما سابقه صادرات آن به بیش از دو هزار و پانصد سال پیش در زمان امپراطوری هخامنشیان می‌رسد. در آن زمان درخت پسته خودرو و وحشی بود و فقط در نقاط خاصی از ایران مثل خراسان امروزی وجود داشت. امروزه پسته پس از فرش، یکی از مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر 55 درصد تولید و 60 درصد صادرات پسته در اختیار ایران است و درآمد ارزی حاصل از صادرات پسته به بیش از 400 میلیون دلار در سال می‌رسد.

گیاه‌شناسی پسته
درخت پسته از 9- 7 سالگی به بار می‌نشیند و می تواند دمای 45 درجه بالای صفر و 25 درجه زیرصفر را تحمل کند. این گیاه در برابر خشکی و کم آبی مقاوم نیز است. از میان گونه‌های مختلف پسته، تنها گونه‌های پسته اهلی، چاتلانقوش، گلخونک و بنه در ایران تولید می‌شود و مناطق اصلی کشت پسته در دامغان، کرمان، آذربایجان، قزوین، اردستان و رفسنجان متمرکز است.

خواص پسته

خواص مغز پسته
مغز پسته از نظر طب قدیم ایران، دارای طبیعت گرم و خشک است. مقدار فراوان آهن موجود در مغز پسته و توانایی بدن برای جذب بالای آن باعث شده که پسته به ماده ای موثر برای درمان کم‌خونی فقرآهن معرفی شود. در ضمن پسته حاوی مقداری پروتئین گیاهی، اسیدهای چرب ضروری، فیبر، روی، کلسیم، فسفر و ویتامین e می‌باشد که همه این مواد برای سلامتی مفید می‌باشند.

خواص روغن پسته
از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می‌آید که خواص غذایی و درمانی دارد. اسیدهای چرب تشکیل دهنده این روغن به ترتیب عبارتنداز: اسیداولئیک(اسید چرب امگا- 9)، اسید لینولئیک(اسید چرب امگا- 6)، اسید پالمیتیک، اسید استثاریک و اسید لینولنیک(اسید چرب امگا-3).
اسیدهای چرب امگا- 3 باعث کاهش خطر بروز حمله‌های قلبی می‌شوند و به همراه اسیدهای چرب امگا- 6 سیستم ایمنی را تقویت کرده وایکوزانوییدها را تولید می‌کنند. ایکوزانوییدها ترکیبات شبه هورمونی هستند که در تجمع پلاکت های خون، انقباض عروقی، واکنش‌های آلرژیک وایمنی و حالات التهابی نقش دارند.

مضرات پسته
چربی زیاد موجود در مغز پسته می‌تواند معده را سنگین کند. لذا کسانی که معده ضعیف دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.
مغز پسته، طبیعت گرم و خشک دارد و خوردن زیاد آن باعث بروز کهیر و جوش می‌شود. برای رفع گرمی پسته، باید آن را به همراه مواد غذایی که طبیعت سرد دارند مثل خیار، مصرف کرد.

مواد مغذی پسته
مغز پسته حاوی مقادیری ویتامین a ، آهن، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین e ، ویتامین b1, b2, b6، پتاسیم، پروتئین، روی، سلنیوم، فسفر، فولات، فیتواسترول، کلسیم، مس و فیبر است.
*ویتامین a موجود در پسته به بینایی در تاریکی کمک کرده و محرک رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن است.
*آهن یکی از اجزای تشکیل دهنده ی هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون است. هموگلوبین باعث انتقال اکسیژن به سلول‌ها می شود. لذا آهن نقش مهمی در اکسیژن رسانی به سلول ها دارد.
*اسیدهای چرب غیراشباع موجود در پسته سبب کاهش کلسترول بد( ldl) و کاهش ابتلا به امراض قلبی می‌شود. مطالعات نشان داده افرادی که به‌طور منظم(هفته‌ای یک‌بار) از خشکبار استفاده کرده‌اند، 25درصد کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.
*ویتامین e پسته سبب حفظ سلامت و ترمیم بافت‌ها شده و به عنوان یک ماده آنتی‌اکسیدان مانع از بروز سرطان‌ و بیماری‌های قلبی می‌شود.
*ویتامین b1 وظیفه کمک به تولید انرژی از کربوهیدرات‌ها را در سلول‌های بدن به عهده دارد.
*ویتامین b6 به تولید پروتئین و ترکیبات شیمیایی مهم بدن نظیر انسولین، هموگلوبین و آنتی بادی‌ها کمک می‌کند.
*پتاسیم موجود در پسته برای تنظیم مایعات و الکترولیت‌های بدن و بهبود عملکرد اعصاب و عضلات مفید است.
*پروتئین پسته جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها و حبوبات است(البته به این معنی نیست که در کل می‌تواند جایگزین آن ها شود).
*عنصر روی نیز برای رشد و ترمیم سلول‌ها وبافت‌های بدن ضروری است و در کمبود آن ریزش مو ، نازکی ناخن و شکنندگی آن ، کوتاهی قد و کاهش اشتها اتفاق می‌افتد.
*سلنیوم ماده معدنی است که در پسته وجود دارد و به همراه ویتامین e به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند.
*فولات برای تشکیل و ترمیم سلول‌ها لازم است و از ناهنجاری‌های طناب عصبی در دوران جنینی، تولد نوزاد نارس و بروز سقط جنین جلوگیری می‌کند.
*فیتواسترول‌ها به‌طور مستقیم با کاهش کلسترول بد(ldl) ارتباط دارند. مطالعات روی حیوانات نشان داده که این مواد خاصیت ضدسرطانی دارند.
*کلسیم نیز برای ساخت دندان‌ها و استخوان‌ها و فعالیت‌ ماهیچه‌ها و اعصاب ضروری است.
*مس نیز همراه آهن به تشکیل هموگلوبین در گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.
*فیبر موجود در پسته سرعت حرکت توده غذایی را در لوله گوارش زیاد کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. به علاوه فیبر موجود در پسته آب زیادی جذب کرده و باعث احساس سیری می‌شود.
اغلب مردم گمان می‌کنند که خشکبار، چاق‌کننده هستند، اما اگر آجیل‌ها و خشکبار به‌طور منطقی و حساب شده در رژیم غذایی روزانه استفاده شوند، نه تنها چاق‌کننده نیستند، بلکه سودمند نیز خواهند بود.

آفلاتوکسین
پسته آفت‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آنها آلوده شدن به "کپک آسپرژیلوس" است که سم خطرناکی به‌نام "آفلاتوکسین" تولید می‌کند و این سم سرطان‌زاست.
در برخی شرایط، قبل از رسیدن پسته، پوست نرم روی آن همراه با پوست استخوانی و سخت باز می‌شود. این گونه پسته‌ها زرد خندان نامیده می‌شوند. این شکاف محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها و حشرات حامل آنها را فراهم می‌کند.
آلودگی پسته به کپک‌های سم زا و تولید آفلاتوکسین از عوامل مهم تهدید‌کننده صادرات پسته است که با اعمال مدیریت صحیح در مرحله داشت میوه می‌توان از زود باز شدن پسته به میزان زیادی جلوگیری کرد. توجه کردن به نوع پسته و زمان مناسب برداشت آن می‌تواند از تشکیل پسته‌های زود خندان جلوگیری کند. ارتباط مستقیمی بین خصوصیات ظاهری پوست استخوانی و رنگ‌گیری آن، با آلودگی مغز پسته به کپک‌ها و آفلاتوکسین وجود دارد. پسته‌های زود خندان خشک و نیمه خشکی که در فاصله زمانی دیرتری برداشت می‌شوند، مقدار لکه بیشتری روی پوست استخوانی دارند. این پسته‌ها باید در مرحله فرآوری از پسته‌های سالم جدا شوند.
در هنگام خرید پسته تازه به رنگ پوسته آن توجه کنید و از مصرف پسته‌هایی که پوسته خارجی آن ها سیاه شده، خودداری کنید، زیرا سیاهی به تدریج به داخل مغز پسته نفوذ می‌کند.
برای جلوگیری از‌ آلودگی قارچی، پسته را در بسته‌بندی مناسب و در فریزر نگهداری کنید.

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۳۱ بعد از ظهر
میوه های خشک برای سلامتی مفیدند

میوه های خشک اثرات درمانی موثر و مفیدی دارند، بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشند. مغذی هستند و انرژی لازم را برای بدن تامین می کنند. در حقیقت می توان گفت میوه های خشک مانند یک کپسول طبیعی برای حفظ سلامتی بدن عمل می کنند.
هر فردی باید مراقب سلامتی خود باشد. برای داشتن بدنی سالم باید به تغذیه مناسبی داشته باشیم و به مقدار کافی ورزش کنیم.
مصرف مواد غذایی طبیعی مانند آجیل و خشکبار ، میوه ها، سبزی ها و غلات در حفظ سلامتی بسیار موثرند.
میوه های خشک سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها ، املاح و آنزیم ها هستند. به راحتی هضم می شوند و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می گردند.
بیماری هایی که در اثر مصرف غذاهای مصنوعی به وجود می آیند، می توانند با مصرف میوه ها بهبود یابند.
میوه های خشک و آجیل، هر چند از نظر اندازه کوچک هستند، ولی بسیار مقوی هستند و اثرات درمانی زیادی دارند.



میوه ها به دو صورت خشک می شوند:
1- به طور طبیعی
2- با دستگاه، مثل دستگاه خشک کن مواد غذایی
کشمش، خرما و آلو خشک نمونه هایی از این ها هستند. سایر میوه هایی که می توان آنها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو است.
میوه های خشک را می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، بنابراین جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن است، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان.
خشک کردن میوه، راه مناسبی برای نگهداری آن در خارج از یخچال است، پس نیازی به یخچال نیست.
میوه های خشک منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند.
هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.
در اثر کاهش آب موجود در میوه در طی فرآیند خشک کردن (تقریباً 7 قسمت از 8 قسمت آب آن از بین می رود)، میوه خشک شده طعم بهتری به خود می گیرد. اما باید توجه داشت حرارتی كه برای خشك كردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.
به میوه هایی که در خارج از منزل(در صنعت یا مغازه ها) خشک می شوند، ماده ای بنام اکسید سولفور اضافه می کنند که می تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود. برای تثبیت رنگ میوه به آن سولفور می زنند.
میوه هایی که به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک می شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) دارای رنگ تیره تری نسبت به میوه تازه هستند، ولی طعم آنها به میوه تازه بیشتر شبیه است.
البته تا اندازه ای می توان رنگ بعضی میوه ها را بعد از برش دادن، با افزودن مقدار کمی از یک چاشنی قوی تثبیت کرد؛ مثلاً افزودن مقدار کمی آب لیمو ترش به تکه های بریده شده سیب.



میوه‌ تازه بخوریم یا خشك شده؟
علی رغم فواید میوه های خشک، متخصصان معتقدند مهم‌ترین وجه تمایز میوه‌های خشك شده با میوه‌های تازه، تبخیر آبی است كه حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است.
البته میوه‌های خشك شده برای مصرف در شرایط خاص مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند كوهنوردی كه امكان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد، سودمند هستند.
پزشكان توصیه می‌كنند كه در صورت امكان حداقل روزی 2 لیوان میوه خرد شده متنوع مصرف شود. اما در صورتی كه این امكان وجود نداشته باشد، هر نصف لیوان میوه خشك شده، تقریبا با یك لیوان میوه تازه خرد شده برابر است. برای مثال زرد‌آلوی تازه از 86 درصد آب و 104 كالری انرژی تشكیل شده است. اما نیم لیوان زرد‌آلوی خشك شده 76 درصد آب و 212 كالری انرژی دارد.
با توجه به افزایش كالری میوه‌های خشك شده، در صورتی كه از رژیم لاغری پیروی می‌كنید، مصرف زیاد آنها توصیه نمی‌شود.
پزشكان خاطر نشان می‌كنند كه میوه‌های خشك باید در كنار میوه‌های تازه مصرف شوند و به هیچ وجه نمی‌توان میوه خشك را جایگزین میوه تازه كرد.
لذا برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، همیشه به مقدار کافی میوه تازه و خشک بخورید.

منبع : daire almoaref taghzie

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۳۱ بعد از ظهر
خواص کنجد

http://img.tebyan.net/big/1387/07/312102469113142202584618416210425217187215.jpg

دانه های ریز، پهن و بیضی شکل کنجد، طعم مطبوع و خوشایندی به بیشتر غذاهای آسیایی می بخشد و از اجزای اصلی تاهینی(Tahini) و شیرینی خوشمزه ی خاورمیانه یعنی حلوا(Halva) می باشد. تاهینی، خمیری تهیه شده از دانه های آسیاب شده ی کنجد است.
کنجد در طول سال قابل دسترسی است و بسته به انواع آن در رنگ های مختلف به ویژه سفید، زرد، سیاه و قرمز یافت می شود.
کنجد از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای است که قدمت آن به 1600 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. روغن کنجد به سختی تند می شود. نام علمی کنجد"Sesamun indicum" است.
کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است. علاوه بر این که منبع خیلی خوبی از منگنز و مس است. از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1 ، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می رود.

فیبرهای غذایی موجود در کنجد اثرات بسیار مفیدی دارند که شامل موارد زیر است:
- کاهش کلسترول خون در انسان
- حفاظت سلول های کبدی در مقابل آسیب های اکسیداتیو
- پیشگیری از فشارخون بالا در تحقیقاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است.
- افزایش ذخیره ی ویتامین E در حیوانات

املاح معدنی مفید موجود در کنجد
کنجد منبع بسیار خوبی از مس، کلسیم، منیزیم و روی است. تنها یک چهارم لیوان از آن، قابلیت تامین 4/70 درصد مس، 6/31 درصد منیزیم و 1/35 درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه را دارد.



مس: کاهش دردهای آرتریت روماتوئید
مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد.
علاوه بر آن در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.
منیزیم: سلامت عروق خونی و دستگاه تنفسی
همچنان که ذکر شد کنجد منبع خوبی از منیزیم است. اثرات مفید منیزیم به شرح زیر است:
- کاهش اسپاسم راه های هوایی در بیماری آسم
- کاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا از عوامل موثر حمله های قلبی ، سکته ها و بیماری های قلبی در افراد دیابتی است.)
- پیشگیری از اسپاسم نوعی عروق خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارند.
- ایجاد خواب طبیعی در زنانی که از عوارض یائسگی رنج می برند.
کلسیم: پیشگیری از سرطان روده، پوکی استخوان و میگرن
کلسیم از املاح معدنی مهم موجود در کنجد است. در مطالعاتی که اخیراً انجام شده است نقش موثر کلسیم در موارد زیر به اثبات رسیده است:
- حفاظت از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا
- پیشگیری از کاهش توده ی استخوانی که در یائسگی یا بیماری های خاصی مانند آرتریت روماتوئید مشاهده می شود.
- پیشگیری از سردردهای میگرنی
روی: حفظ سلامت استخوان ها
به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از "روی" را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند.



گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
تقریبا 30 درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر 8 مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.
در مطالعه ای که بر روی 396 مرد در گسترده ی سنی 45 تا 99 سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.
فیتواسترول ها: کاهش کلسترول خون
فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد، پاسخ ایمنی تقویت می شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می یابد.
امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می کنند و به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می برند.



در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر 100 گرم از کنجد 400 تا 413 میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.
میزان فیتواسترول در پسته و دانه های آفتابگردان از 270 تا 289 میلی گرم متغیر است و میزان آن در تخمه های کدو تنبل عبارت است از 265 میلی گرم در هر 100 گرم.

نتیجه گیری
به منظور برخورداری از ارزش های غذایی نهفته در کنجد، لازم است از این ماده ی غذایی به عنوان جزئی مهم از چاشنی ها و طعم دهنده ها در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید.

مریم سالک زمانی- کارشناس ارشد علوم تغذیه

مهدی قلندری
۱۳۸۸-۰۷-۱۰, ۰۱:۳۲ بعد از ظهر
آشنایی با خواص تخمه آفتابگردان
http://img.tebyan.net/big/1387/07/2241822391612091090662491001731951696139181.jpg

تخمه آفتابگردان از جمله مغزهای چربی است كه نه‌ تنها به عنوان آجیل و تنقلات، بلكه در غذاها و به ‌خصوص سالادهای مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
تخمه‌ را به صورت تازه، خشك و بو داده مصرف می ‌كنند كه البته نوع بوداده آن با نمك و كمی آبلیمو بسیار خوشمزه است.
علاوه بر مصرف مغز تخمه‌ آفتابگردان، از روغن آن به صورت مایع برای پخت و پز نیز استفاده می ‌كنند.
در ضمن كره آن هم به دو صورت مارگارین و كره تخمه آفتابگردان (مانند كره بادام‌زمینی) یافت می‌ شود.
جالب‌تر اینكه پرندگان هم مانند ما انسان‌ها به این مغز خوشمزه علاقه‌مندند و به عنوان غذا از آن استفاده می ‌كنند.



خواص غذایی
روغن آفتابگردان، 66 درصد چربی غیر اشباع اسیدلینولئیك دارد.
علاوه بر آن، این تخم منبعی غنی از فیبر، پروتئین، ویتامین E ، ویتامین B، ویتامین A و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، منیزیم، ‌آهن، فسفر، سلنیوم، كلسیم و روی است.
در ضمن تخمه آفتابگردان كم‌كالری بوده و كلسترول خون را پایین می ‌آورد.

خواص درمانی
- مصرف تخمه آفتابگردان برای رفع ناراحتی‌های برونش، حنجره، مشكلات ریوی و همچنین صاف شدن صدا مؤثر است.
علاوه بر این، خوردن آن را برای تسكین سرفه هنگام ابتلا به سرماخوردگی و به اصطلاح نرم شدن سینه هم توصیه می‌ كنند.
- مهم‌ترین خاصیت درمانی تخمه آفتابگردان كه از قدیم‌الایام نیز به آن معروف بوده، تقویت‌ چشم و بینایی انسان است؛ البته نباید در خوردن آن افراط كنید.
- اگر از التهاب مفاصل (آرتریت) در رنج هستید، تخمه آفتابگردان بخورید.

همشهری