PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : استروئید شناسی



sajjad 1368
۱۳۸۸-۱۲-۲۹, ۰۸:۱۹ قبل از ظهر
– دکادورابولين (محلول قابل تزريق روغني)
شايد دکادورابولين ساخت آمريکا را بتوان محبوب ترين و موثرترين دکادورابولين موجود در جهان ناميد.اين محلول قابل تزريق روغني که به صورت ويال هاي100-mg/ml يا 200-mg/mlنيز عرضه مي شود در بدن به ندرت تبديل به هورمونهاي زنانه مي شود.اين دارو اثرات مثبت در خور توجهي بر افزايش قدرت و حجم عضلاني داشته و در کاهش درد مفاصل در ورزشکاران مصدوم و آسيب ديده نيز بسيار موثر است.
نمونه هاي مکزيکي و نمونه هاي ساخت کمپاني «ND» نيز از کارايي نسبتا بالايي بر خوردار هستند.اين دارو در ايران تحت عنوان ژنريک «ناندرولون» توليد و عرضه مي شود.گفته مي شود که نمونه هاي آمريکايي براي کساني که قصد استفاده طولاني مدت از اين دارو را دارند مناسب تر است.

2-تستوسترون دپو (محلول قابل تزريق روغني)
اين دارو را مي توان نوعي تستوسترون طولاني اثر ناميد که اثرات مطلوبي بر افزايش حجم و قدرت عضلاني دارد. از اين دارو براي درمان بيماري و يا عارضه کاهش ترشح طبيعي تستوسترون نيز استفاده مي شود.
مي توان گفت که معتبر ترين نوع اين دارو ، نمونه ساخت کمپاني آمريکايي «Pharmacia/Upjohn » است. ناگفته نماند که نمونه هاي مکزيکي و استراليايي اين دارو نيز در بازار موجود مي باشند که صد البته به اندازه نمونه هاي آمريکايي معتبر نيستند.

3-تستوسترون انانتات (محلول قابل تزريق روغني)
از اين دارو براي افزايش حجم و قدرت عضلاني و همچنين براي تحريک ترشح طبيعي تستوسترون در کساني که با کاهش طبيعس ترشح اين هورمون در بدن خود مواجه اند استفاده مي شود.اين دارو که عموما در بسته بندي هاي 200 mg/ml و به صورت آمپولهاي تزريقي عرضه مي شود، به ندرت منجر به افزايش احتباس آب و املاح در بدن شده و از اين جهت نيز استروييدي قابل اطمينان به شمار مي رود.نمونه هاي توليدي کمپاني آمريکايي «Pharmacia/ Upjohn » اين دارو را مي توان مطمئن تر از بقيه دانست.

3-تستوسترون سوستانون 250 (محلول قابل تزريق روغني)
اين دارو که اصل آن مکزيکي است در بسته هاي 250 ميلي گرمي و به صورت آمپول هاي تزريقي عرضه مي شود.ورزشکاران از اين دارو براي افزايش قدرت و حجم عضلاني بهره مي گيرند اما گفته مي شود که کارايي آن به پاي استروئيدهاي ساخت آمريکا نمي رسد. اين دارو را مي توان جزو استروئيد هاي طولاني اثر به حساب آورد. نا گفته نماند که تزريق اين دارو معمولا با درد زيادي همراه است.اين دارو به دليل نيمه عمر پاييني که دارد براي تزريق در دوره مسابقات و مخصوصا مسابقات وزنه برداري قدرتي ايده آل به نظر مي رسد.

4-اکويي پويز (محلول قابل تزريق روغني)
اين دارو که به صورت محلولهاي قابل تزريق روغني و در بسته بندي هاي 50 mg/ml عرضه مي شود در اصل براي مصارف دامپزشکي تهيه شده بود.امروزه پيدا کردن اين دارو در بازار سياه نيز بسيار مشکل شده است. اکويي پويز تحت عناوين تجارتي مختلف از قبيل: Ganabol, Equi-Gain, Maxi-Gain, Vebonol, Pace عرضه شده و همين تنوع در محصول نيز امکان تشخيص نمونه هاي اصلي از قلابي را مشکلتر کرده است.مصرف اين دارو بدون آنکه عواض جانبي معمل استروييدها از قبيل:بروز علايم زنانگي در مردان را سبب گردد، اثرات شگفت انگيزي در افزايش حجم و قدرت عضلاني از خود بر جاي گذاشته و در بهبود و تقليل درد مفاصل نيز موثر است.

5- آنادرول 50 (خوراکي)
بر خلاف اکثر استروئيدها که به صورت محلولهاي قابل تزريق عرضه مي شوند اين دارو به صورت قرص و در فرمهاي خوراکي تهيه و عرضه مي شود.اکثر بدنسازان و وزنه برداران قدرتي به دليل ترس از عوارض و خواص بسيار قدرتمند آندروژنيک اين دارو، تمايل چنداني به استفاده از آن نشان نمي دهند.اين دارو همچنين باعث افزايش چسبندگي گلبولهاي قرمز خون به يکديگر شده و عارضه فشار خون بالا را در فرد موجب مي شود. آنادرول با وجود اينکه اثرات در خور توجهي بر افزايش حجم و قدرت عضلاني از خود دارد اما به دليل عوارض جانبي فراوان، مصرف آن در طولاني مدت توصيه نمي شود.

7-آناوار (خوراکي)
آناوار نيز استروئيدي خوراکي است که نمونه هاي اوليه و اصل آن را کمپاني آمريکايي « Searle »تهيه و عرضه مي کرده است. نا گفته نماند که تهيه و توليد اين دارو از مدتها قبل متوقف شده است.آثار و عوارض آندروژنيک اين دارو در مقايسه با ديگر هورمونها و ديگر استروئيدهاي خوراکي بسيار پايين است .قرصهاي اين دارو در دزهاي 2.5 mg عرضه مي شد.نمونه هاي امروزي اين دارو که تحت عنوان تجارتي«Oxandrin» توليد و عرضه مي شوند، در درمان کاهش شديد حجم عضلاني که معمولا در اثر ابتلا به بيماري ايدز در انسان حادث مي شود به کار گرفته مي شود.اين دارو را مي توان در ليست دارو هاي نسبتا گران قيمت دسته بندي کرد چرا که قيمت هر قرص آن در داروخانه هاي دولتي در حدود 10 دلار است.

8-ديانابول (خوراکي)
اين دارو را شايد بتوان سلطان استروئيدهاي خوراکي جهان ناميد.نمونه هاي اوليه و اصل اين دارو را کمپاني « Ciba-Geigy » تهيه و عرضه مي کرد.امروزه کشورهايي همچون: ترکيه، يونان،روماني، تايلند،بلغارستان،روسيه و حتي کلمبيا نيز اقدام به توليد و عرضه اين دارو مي کنند.اگر قصد استفاده از ديانابول را داشته باشيد، از مصرف نمونه هاي مکزيکي کاملا خودداري کنيد .نمونه هاي اروپاي شرقي نيز چندان مطمئن و قابل اطمينان نيستند .اما ديگر نمونه هاي اين دارو، اثرات خيره کنندهاي در افزايش حجم و قدرت عضلاني از خود بر جاي مي گذارد.

9- وينسترول (خوراکي)
اين دارو که به صورت قرصهاي صورتي و در برخي موارد سفيد و در دزهاي 2mg تهيه و عرضه مي شود به دليل خواص آندروژنيک بسيار پاييني که دارد به شدت مورد علاقه و پسند ورزشکاران زن قرار گرفته است.از ديگر استروئيدهاي مورد علاقه زنان ورزشکار مي توان به «Maxibolan »اشاره کرد.

10-پريموبولان دپو (محلول قابل تزريق روغني)
بسياري از ورزشکاران که از اين دارو استفاده مي کنند از خواص و عوارض جانبي بسيار پايين آندروژنيک و همچنين از تاثير بسيار قدرتمند آن بر افزايش سفتي و حجم عضلات، احساس رضايت مي کنند.اين دارو بر خلاف ديگر استروئيدها، موجب احتباس آب و املاح چنداني نيز نمي شود.برخي از وزنه برداران و بدنسازان نيز تاثير اين دارو بر مردان را ضعيف ارزيابي کرده و حتي به تمسخر، آن را جوجه استروئيد نيز ناميده اند.فرم تزريقي و حتي فرم خوراکي اين دارو که به نام «Sten» نيز معروف شده است ،امروزه در بازارهاي سياه دارو به وفور يافت مي شود.

sajjad 1368
۱۳۸۸-۱۲-۲۹, ۰۸:۳۲ قبل از ظهر
بعضی از هورمون های خوب:خانواده متان ديون: در اصل و قديمي ترين نوع متان روسي است که قرص سفيد کوچک و براقي و محکمي است با يک + در وسط آن بيشتر زور و قدرت را افزايش ميدهد و کمي هم در حجم موثر است ولي حجم خشک و بي آب ميدهد وزن هم نميدهد يا اندک وزن ميدهد اشتها و قدرت را خيلي زياد ميکند.از انواع مختلف آن ميتوان متان ديون روسي – متان تايلندي – کانادايي و آمريکايي که همه به جز روسي 6 ضلعي و به رنگ صورتي هستند. دوره آنها 200 تا 250 براي آماتورها و 400 تا 500 براي نيمه حرفه اي ها ميباشد طريقه مثرف از روزي سه يا چهار عدد شرروع تا 7 يا 12 عدد بالا ميرويم و به همين ترتيب پايين مي آييم. خانواده بول: ديانابول شناخته شده و معروف ترين اين خانواده است و به انوع ديگر آن ميتوان دورانا بول – آنابول اشاره کرد دورنا بول و آنابول زرد هستند و شش ضلعي و يک عکس جنين انسان در پشت آنها هک شده و لي ديانا بول شش ضلعي است ولي صورتي و همان عکس جنين را دارد. دوره آن هم براي آماتورها 250 تا 300 و براي نيمه حرفه اي ها 500 عدد مباشد طريقه مصرف آن هم مانند متان ديون است. و خواص آن ها هم در قدرت نقش عمده دارند ولي بر خلاف متان حجم بيشتري ميدهند کمي هم وزن ميدهند ولي خيلي کمتر از اکسي و حجم خشک و عضله ميدهتد. آمپولهاي تزريقي : تستسترون – ناندرلون – سوستانول – دکا – وينسترول- مستابول – اومادرين دکا ناندرلون – دکا سوستانول – دگزاکسي – دگزامتازون و انواع ديگر هورمونهاي تزريقي که به طور جدا گانه و به ترتيب توضيح ميدهم :
تستسترون: هم اکنون در دارو خانه هاي ايران يافت ميشود ولي انواع خارجي و قويتر آنها هم موجود است. هورمون مردانه انسان است در افزايش قدرت نقش اساسي دارد قديمي است و تا مقداري حجم هم ميدهد
ناندرلون: مانند تستسترون است کاملا

سوستانول: نوع هلندي آن بسيار عالي است تقريبا گران است روغني ميباشد در دردناک است حجم و دم موضعي خيلي خوبي ميدهد بسيار سريع جواب ميدهد نياز به تغذيه زيادي ندارد براي دوران کات يا همان خطي کردن بدن يا همان تفکيک بدن بسيار عالي است و مورد استفاده دارد


دکا: مانند قرص منسوخ شده دگزا حجم ميدهد صورت و باسن را چاق ميکند باعث جوش ميشود حجم زيادي ميدهد به اصطلاح حجم تر ميدهد وزن بسياري هم ميدهد

وينسترول: بسيار گران است هر بار يک ميل از آن تزريق ميگردد بسيار قوي است حجم بسيار عالي ميدهد در قدرت هم اندکي نقش دارد


مستابول: مانند تستسترون و و ناندرلون بايد براي جواب گرفتن از آن دوز بالايي مصرف شود و از خوانواده بول است اما از نوع تزريقي آن

اومادرين: حجم تر ميدهد زود جواب ميدهد درد کمتري نسبت به سوستانول دارد خوب وزن و حجم ميدهد و مانند دکا جوش هم ندارد. قيمت آن هم مانند سوستانول است تقريبا

دکا سوستانول: هم خواص دکا و هم خواص سوس را دارد

دکا ناندرلون: خواص هردو را دارد

دگزاکسي:بيشتر در عضله بازو اثر ميکند حجم تر زيادي ميدهد ولي ضررهاي فراواني دارد ارزان است. در دز بالا هم بايد مصرف شود


دگزا متازون: مقاومت بدن و استقانت را خيلي افزايش ميدهد در تمرين استقانت را در برابر فشار زياد ميکند و دير خسته ميشويم اشتها را زياد ميکند و وزن را اضافه ولي قدرت را زياد نميکند و حجم هم تا حدي ميدهد براي کساني که نياز به انجام تعداد بالاي حرکات با وزنه کم دارند مورد استفاده دارد

سوماتروپین:این دارو هورمون رشد انسانی است و برای استعمال موارد پزشکی خاص درست شده است. سوماتروپین امروزه دارویی گران در لیست موارد مصرفی ورزشکاران می باشد، بنابراین بهتر است که با دقت بیشتر و مخصوصی مورد استعمال قرار گیرد ، البته وقتی که این مورد را از بازار سیاه تهیه می کنید باید خیلی دقت کنید . از نظر کاربرد و استعمال یک شباهت هایی با HCGدارد. انواع تولید شده تقلبی و خطرناک این دارو نیز وجود دارد که گزارش شده است.هورمون رشد حتی خیلی حساس است و می بایستی در دمای خنک و مشخص شده نگه داری شود و سریع مورد استفاده قرار بگیرد . هورمون رشد انسانیHGHبوسیله سوماتوتروپ در غده ای که به وسیله مغز انسان در بدن دستور داده می شود ساخته می شود .

سوماتوتروپ تا 50% یا بیشتر در ترشح غده مربوطه به رشد و ساخت هورمون رشد که جزء مهمترین هورمون های بدن هستند، دخالت دارد. به واسطه بالا رفتن عمر تا 60 سال، اغلب مردم تقریباً 80% هورمون رشد در سیستم بدنشان تنبل می شود و دیگر فعالیتی ندارد. نشانه استعمال این دارو در زمان کودکی

1)چربی بالا

2)ترس زیاد

3)مشکلات رشدی

4)سلامتی عمومی ناخوشایند

5)فقدان سلامتی و آسایش مثبت می باشد.

استعمال این دارو به عنوان یک مکمل انتخابی خوب برای خیلی از ورزشکاران حرفه ای در سال های اخیر می باشد . این دارو دارای منفعت هایی همچون بهبود فعالیت مغز و عملکرد آن عاملی برای تقویت بافت های ارتباطی که صدمات احتمالی را کاهش می دهند ، می باشد . افزایش وزن به طور باور نکردنی بدون اینکه صدمه ای به تکیه گاه اندازه ای داشته باشد ، کاهش خمیدگی بدن بوسیله برگرداندن جوانی به پوست، بالا بردن درجه انرژی و وضعیت واضح و روشن،سوماتروپین اثر آنابولیک (بافت سازی) قوی دارد و سبب افزایش ساخت (سنتز) پروتئین می شود که خود را به صورت گسترش سلولهای ماهیچه ای و افزایش سلولهای ماهیچه ای نشان می دهد. جالب اینجاست که این تغییرات با مصرف استروییدها بدست نمی آید. این شاید تنها دلیلی است که سوماتروپین به عنوان قویترین هورمون محسوب می شود، تاثیربسیاربر سوزاندن چربیهاست. بیشتر بدنهای چاق در هدایت انرژی جهت کاهش شدید چربیها و یا ورزشکاران در افزایش مصرف کالری و انرژی از آن استفاده می کنند بهبود بخشیدن قوای ***ی ، بهبود بخشیدن به عملکرد ششها و افزایش درجه موادSaure در جریان خون، کمک به سیستم دفاعی بدن و عملکرد غده تیموس و شاید در اغلب موارد مؤثراً اختصاصی باشد. این دارو قابلیتش با تولید زیاد سلول های عضلانی بدون استروئید امکان پذیر است. سوماتروپین تقویت کننده بافتهای پیوندی، زردپیها و غضروفها می باشد، که می تواند دلیل اصلی برای افزایش قابل ملاحظه قدرت ورزشکاران باشد. بعضی بدنسازها و پاورلیفتینگ کارها اعلام کرده اند که مصرف همزمان استروییدها و سوماتروپین نه تنها باعث افزایش قدرت ورزشکارمی شود، بلکه آنها را ازآسیب نیزحفظ می کند.

برای یک میزان جدال از استفاده و تأثیرش باید دقت نمود ، چرا که هنگامی یک ورزشکار به پیشرفت حیرت انگیزی در مسیر هدفش بتواند دست پیدا کند نمی تواند دیگر هیچ اصلاح و پیشرفتی اعم از عملی در دیگران ببینند.

این موضوع را خیلی راحت می توان توضیح داد . از آنجایی که استعمال و میزان اثرش وابسته به دوز مصرفی آن می باشد اغلب این دارو مورد استفاده قرار نمی گیرد . یک دوز مصرفی مکفی می تواند روزانه چیزی بالغ بر 150 تا 170 دلار آب بخورد که قیمت هر واحد IUآن در بازار سیاه حدود 20 تا 30 دلار است. بنابراین یک مکملی گران است. اگر چه سودهای زیادی به همراه دارد اما دارای عوارض جانبی وخیمی است که از یک طرف بر روی مفاصل و از طرف دیگر بر روی غدد و کبد اثر مخرب می گذارد . به همراه چند ماده دیگر این دارو تأثیر سازنده زیادی دارد :

1-انسولین

2-سیتومل یا هورمون های غده تیروئید گروهL-T3 دیگر.

3-کورتیکواسترویید

4- گنادوتروپین

5- استروژن و البته با تعجب آندروژن و آنابولیکها دارد

این مورد می تواند به وسیله مکمل های داروهای آنتی کاتابولیکی دیگر همچون کلن بوترول یا افدرین مکمل های بنا کننده دیگر را افزایش دهد. این دارو با دوام اثر می کند اگر شما دوزهای مؤثر را پیدا کنید بر طبق منابع ما یک دوز مصرفی خوب3 واحدIUدر هفته بازای هر پوند وزن بدن می باشد که بهتر است که مصرف شود . بطور مثال یک فرد با وزن 200 پوند چیزی بالغ بر 60 واحد در هفته باید سوما مصرف کند . دوزهای مصرفی می توانند درون عضلات و محدوده آنها تزریق بشوند البته 3 بار در هفته که در مورد دوز مثالی بالا می شود 3 تزریق 20 واحدی . یک روش جالب و محبوب تزریق کردن زیر پوست و روی عضله می باشد که البته 2/1 سرنگ انسولین در هر بار.

وقتی که تزریق صورت گرفت البته به این روش ، بهتر است که دوز مصرفی در فاصله زمانی کوتاه روزانه مصرف شود که به هر طرف بدن با یک تزریق صورت بگیرد . دکترهای آمریکایی اغلب یک دوز مصرفی بالغ بر 2 واحدIUدر روز توصیه می کنند با این وجود یک دوز مصرفی ایده آل ما بین 4 تا 10 واحدIU در روز است .

عوارض جانبی این دارو اصولا همچون عوارض جانبی استروئیدهای آندروژنی و آنابولیکی نیستند. اغلب عوارض جانبی پایین آمدن سطح قند خون هستند. عملکرد کوتاه مدت غده تیروئید را نیز سبب می شوند . یکی دیگر از عوارض جانبی استعمال این دارو ژیانتیسم است که در بدن های نرمال انسانی ایجاد می شود . این مهم فقط زمانی صدق می کند که استعمال در حین و دوره رشدی یک زندگی صورت بگیرد، چرا که تناسب رشد را متلاشی می کند. این خیلی مهم است که شخصی کاملاً رشد کرده است و بالغ شده است قبل از این که عوارض جانبی نادر دیگری به وسیله مصرف دارو ایجاد شود ، که شامل دیابت، آگراندیسمان داخلی، فشار خون بالا و آگراندیسمان (بزرگ نمایی ) کلیه نیز هستند.

طبق آمار مرکز دارویی آلمان، 42% از شیشه های در بازار سیاه آمریکای شمالی توقیف شد، که تقلبی بودند. افزون بر این، شیشه های دارای برچسبهای هلندی و روسی نیزتقلبی هستند، این برچسبها عامل تشخیص نوع اصلی و تقلبی از یکدیگر می شوند. این مواد بیشتر به صورت پودردر دسترس هستندموارد دیگری که تقلبی بوده و توقیف شده استHumatrope16 تحت عنوان کمپانی لیلی Lilly companyو با نام هلندی یا somatogen روسی می باشد. این هورمونها هزینه بالایی ندارند مگر اینکه سوماتروپین تقلبی باشند.استفاده از گونه های تقلبی این هورمونها به دلیل ناشناخته بودن نوع اصلی آن است که شاید بسیاری از استفاده کنندگان هنوز آنرا ندیده باشند

مشکل عمومی دیگری با تزریق و استعمال این دارو وجود ندارد اما مواظب ترکیب انسولین با آن باشید، چرا که ممکن است احتمال گرایش شما به سمت بیماری دیابت را افزایش دهد و تا آخر عمر می بایستی شما انسولین بزنید. تزریق سر خود انسولین می تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد . هورمون رشد از ماده سوماتروپین گرفته می شود که علاوه بر این به صورت پودر نیز وجود دارد که می بایستی آن را با یک محلول حل کرد که معمولاً همراه همان پودر وجود دارد . در اینجا پیشنهاد می کنیم که محلول بدست آمده را سریع تزریق کنید.

نوین مکمل
۱۳۸۹-۰۱-۰۶, ۰۲:۵۰ بعد از ظهر
:خنده::قلب:نوین مکمل 09169532565

Senior Manager
۱۳۸۹-۰۱-۰۶, ۰۳:۳۳ بعد از ظهر
:خنده::قلب:نوین مکمل 09169532565

:خنده::قلب: اخراج شدی

navid_a
۱۳۸۹-۰۱-۰۶, ۰۳:۳۵ بعد از ظهر
دوست عزیز اینجا که جایه تبلیغات نیست.
شما اگه بخوای میتونی تک تک برای دوستان بفرستی.
شما اومدی تو تایپک استروئید شماره مینویسی؟

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۰ بعد از ظهر
هورمون رشد شینگایا، گستره‌ای از فوائد فیزیکی و روانی مهیا می‌سازد، مانند متابولیسم افزایش یافته، کاهش وزن سریع، رشد عضلانی، تقویت سیستم ایمنی، ارتقاء عملکرد مغز و انرژی فیزیکی بیشتر.
Shingaya HGH دقیقا چیست ؟
هورمون رشد انسانی، فراوانترین هورمون تولید شده توسط غده هیپوفیز می‌باشد. این غده در بخش مرکزی مغز انسان جای گرفته است. هورمونی بسیار پیچیده، متشکل از 191 اسید آمینه است که یک هورمون نسبتا بزرگ بحساب آمده و درحقیقت بزرگترین پروتئینی است که توسط غده هیپوفیز تولید می‌گردد.


چرا شما به HGH شینگایا نیاز دارید؟
هیپوفیز هورمون رشد انسانی را ترشح می‌کند که به مجموعةای از کارکردها‌ی سلامتی بدن انسان، کمک می‌نماید.در طی دوره بلوغ، ترشح این هورمون به بالاترین سطح خود می‌رسد که از طریق تحریک رشد بدن، محسوس می‌باشد. بعد از سن 25 سالگی، تا 85٪، میزان هورمون رشد انسانی کاهش می‌یابد. بسیاری از پزشکان معتقدند که این افت سطح هورمون رشد، باعث مشکلات سلامتی متعدد و بیماریهای مرتبط با افزایش و کبر سن میشود. از جمله این مشکلات، افزایش وزن، کاهش انرژی، کاهش توده عضلانی، چین و چروک تضعیف سطح درک و هوشیاری، سیستم ایمنی ضعیف شده، مشکلات بینایی و غیره می‌باشد. Shingaya HGH Releaser از طریق تحریک موثر و بی خطر، غده هیپوفیز، جهت تولید و آزاد‌سازی هورمون رشد با سطحی معادل دوران جوانی درسطح کل بدن، به حل این مشکلات که همگی با افت هورمون در ارتباط هستند، کمک مینماید.


مزایا و فوائد HGH شینگایا چیست؟
هورمون رشد در ترمیم بافتی رشد عضلانی، بهبود زخم، کارکرد مغز، سلامت جسمی و روانی، مقاومت استخوانها افزایش متابولیسم و انرژی، نقش حساسی دارد. به اختصار، HGH ، بطور مطلق، برای سلامتی کامل و احساس خوب بودن کاملا حیاتی است.
چه چیز HGH Releaser شینگایا را بهترین ترکیب جایگزین هورمون رشد می‌نماید؟


علل بسیاری دال براین هستند که HGH Releaser شینگایا، بهترین انتخاب برای افزایش سطح هورمون رشد و بهبود کیفیت کلی زندگی می‌باشد. در اینجا، به ذکر چند دلیل بسنده می‌شود:

• استفاده سریع و راحت - تنها خوردن 3 قرص سهل‌البلع در روز. عدم نیاز به تزریقهای دردناک و مشکل‌دار و اسپری‌های غیر موثر و بد مزه.

• متکی بر هورمون رشد طبیعی. بر خلاف نوع تزریقی و سنتتیک، HGH Releaser شینگایا، غده هیپوفیز را تحریک به تولید و ترشح هورمون رشد طبیعی خود بدن می نماید.

• موثر و 100٪ بدون عوارض جانبی HGH Releaser شینگایا، بدن را در جهت تولید هورمون رشد کمک می‌کند بنابراین، موثرتر و بی خطر تر از انواع سنتینک می‌باشد.

• محصول ارزان. در مقایسه با نوع تزریقی که می‌تواند چندین هزار دلار قیمت داشته باشد، یا سایر روشها که کاملا بی‌تاثیر هستند، این محصول، امروزه نتایج واقعی را نشان داده و آشکارا برترین ارزش جایگزینی هورمون رشد را نمایان می‌سازد.

• عدم نیاز به تجویز از جانب پزشک. از آنجا که این محصول، یک ترکیب اختصاصی از گیاهان طبیعی است، نیازی به تجویز از جانب پزشک نداشته و این، محصول فوق‌الذکر را محلولی سهل‌الوصول برای همگان می نماید.

• فرمولاسیون برتر و کیفیت محتویات. HGH Releaser شینگایا، در یک آزمایشگاه تحت نظارت و تضمین FDA، تولید و فرموله شده است که در واقع بالاترین تضمین برای یک آزمایشگاه می‌تواند باشد. بنابراین از برترین سطح کیفیت و سلامت، حصول اطمینان خواهید نمود.

• نتایج اثبات شده حاکی از آن است که HGH Releaser شینگایا، بطور مستقل، بهترین و موثرترین محلول جایگزین هورمون رشد انسانی قابل دسترس در همه جا، شناخته شده است.


ترکیب گیاهی شینگایا 2200 میلی‌گرم و شامل:
ال-گلوتامین، گلیسین، ال-آرژنین هیدرو کلراید، ال-ارنیتین هیدرو کلراید، پپسین – پپتید. سایر ترکیبات: دی کلسیم فسفات، سلولز میکرو کریستال، Sodium Croscarmellose، اسید استئاریک، استئارات منیزیوم و لعاب فارماکولوژیک

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۰ بعد از ظهر
پروهورمونها (پيش هورمونها)

پروهورمونها در اصل به موادي اطلاق مي گردد که ابتدا بايد تحت تاثير يک آنزيم و يا يک ماده شميايي ديگر قرار گرفته و تبديل به فرم فعال استروئيد گردند. شايد شناخته شده ترين پروهورموني که ورزشکاران رشته هاي قدرتي نيز با آن بيگانه نيز نيستند، «norandrostendione» باشد که در قياس با خود استروئيدها دارو و ترکيبي سالم تر و کم ضرر تر به نظر مي رسد.

اين ماده تحت تاثير آنزيم «17b-hydroxysteroidehydrogenase» قرار گرفته و به استروئيد فعال «19-nortestosterone» که در اصل، ماده اصلي و موثر ناندرولون مي باشد، تبديل مي شود.

از ديگر پروهورمونهاي معروف و شناخته شده مي توان به «1-AD » اشاره کرد که اين ماده نيز تحت تاثير آنزيمي خاص قرار گرفته و به نوعي از تستوسترون تبديل مي شود که خاصيت آندروژنيکي و آنابوليکي بسيار قدرتمندي دارد.

پرواستروئيدها (پيش استروئيدها)

«پرواستروئيد» واژه اي است که در صنعت مکمل سازي از آن استفاده شده و به فرآورده هايي اطلاق مي گردد که همانند استروئيدها، خواص آنابوليکي داشته و براي تاثير گذاشتن در بدن نيز نيازي به وجود آنزيم و يا ماده شيميايي ديگر ندارند. اين مواد در حقيقت براي تقويت تاثيرات مثبت مکملهايي غذايي، به فرمول اين ترکيبات افزوده شده و به عبارت ديگر استروئيدهايي هستند که فعلا در ليست داروهاي ممنوعه نرفته اند. کمپاني هاي مکمل سازي نيز از اين مسئله استفاده کامل را کرده، اين قبيل مواد را شناسايي نموده و در توليد مکملهاي موثر و پرفروش از آنها استفاده مي کنند. از پرواستروئيدهاي معروف و پر مصرف مي توان به «Nandrolone-OH»، «Testosterone-OH » و «1-Testosterone» اشاره کرد.

«Designer Steroid» ها

اين دسته از مواد و ترکيبات نيز چيزي متفاوت و جداي از پرو استروئيدها و يا استروئيد هاي شناخته شده نيستند؛ با اين تفاوت که اين مواد همانطوري که گفته مي شود، در برخي موارد حتي قوي تر از دو دسته ديگر نيز عمل مي کنند. اين دسته از مواد معمولا مولکولهاي پيچيده اي هستند که شباهتهاي بسيار زيادي به استروئيدهاي آنابوليک و يا آندروژن دارند اما با اين وجود در تستهاي کنترل دوپينگ نيز قابل ردگيري نيستند.

از مهمترين ترکيبات اين گروه مي توان به «tetrahydrogestrinone» يا «THG» اشاره کرد. مصرف «THG» امروزه دوپينگ محسوب نمي شود اما بد نيست بدانيد که اين ماده شباهتهاي بسيار زيادي به «gestrinone» که استروئيدي قدرتمند بوده و امروزه در لسيت داروهاي ممنوعه قرار داده شده است، دارد.

1-Testosterone (تزريقي) و Methyl-1-Testosterone(خوراکي)

مصرف تستوسترون عليرغم آثار مثبتي که دارد، آثار و عوارض جانبي منفي زيادي را در پي دارد. از مهمترين عوارض جانبي اين دارو مي توان به احتباس آب و املاح در بدن اشاره کرد. اين ماده همچنين به راحتي به هورمونهاي ***ي زنانه تبديل شده و به راحتي نيز به عارضه نوک سينه و بروز عوارض زنانه گي در مردان منجر مي شود.







اما در اين بين، گزينه ها و انتخابهاي بهتري نيز وجود دارند که عوارض ياد شده را نداشته و تاثيرات مثبت در خور توجهي را نيز در پي دارند.

«1-testosterone» پرواستروئيد قدرتمندي است که تقريبا تمام تاثيرات مثبت «dehydrotestosterone» را داشته و در عين حال نيز از آن سالم تر و کم ضررتر است.







«1-testosterone» 5 الي 7 بار از خود تستوسترون قوي تر است که مصرف آن نيز افزايش حجم خشک عضلاني بيشتر و عارضه جانبي کمتري را به دنبال دارد. اين ماده بر خلاف خود تستوسترون که به راحتي و در حجم گسترده اي به استروژن و هورمونهاي ***ي زنانه تبديل شده و منجر به بروز عارضه نوک سينه در مردان مي شود، به هورومونهاي ***ي زنانه تبديل نشده و به اين قبيل عوارض جانبي نيز ختم نمي شود. مصرف اين ترکيب با احتباس آب و املاح در بدن نيز همراه نخواهد بود. مصرف اين ترکيب بي آنکه ميل ***ي را ديوانه وار زياد کند، تاثير مثبتي همسان با دزهاي بالاي «پريمو بولان استات» و يا «ترن بولون» را خواهد داشت!

«1-testosterone » تزريقي

ورزشکاران حرفه اي معمولا فرم تزريقي «1-testosterone» را به فرم خوراکي آنها ترجيح مي دهند. کساني که دزهاي هفته گي 200 الي 300 ميلي گرمي اين دارو را مصرف مي کنند با افزايش حجم خشک عضلاني و تا حدودي هم با تشديد فرايند چربي سوزي در بدن مواجه مي شوند. از ديگر برتري هاي اين دارو مي توان به افزايش سريع و مطلوب قدرت بدني در ورزشکاران اشاره کرد. در يک کلام تاثيرات مثبت و آنابوليک اين دارو را مي توان با دزهاي بالاي استروئيدهاي حيواني مقايسه کرد.

مصرف خوراکي استروئيدها

در صورتي که شما استروئيدها و يا پروهورمونها را از طريق دستگاه گوارش خود وارد بدن کنيد، اين مواد در همان فاز اول متابوليسم و جذب کبدي تجزيه شده و بي اثر مي گردند. تنها 3 الي 15 درصد از کل داروي مصرفي، از اين مرحله جان سالم به در برده و وارد جريان خون مي شود.

اشاره به اين نکته نيز ضروري به نظر مي رسد که داروها و مواد محلول در آب در فرايند جذب، ابتدا وارد کبد شده و در صورتي که اين مواد همان استروئيدها باشند، بي آنکه فرصت راه يابي به سيستم گردش خون را داشته باشند، در همان ابتداي کار بي اثر شده و از بين مي روند. اين در حالي است که داروها و مواد محلول در چربي در صورتي که از طريق دستگاه گوارش مصرف گردند، از همان ابتدا وارد سيستم لنفاوي انسان شده و بي آنکه مرحله اول متابوليسم کبدي را پشت سر گذاشته باشند، وارد جريان خون مي گردند.

استرها و حلالهاي روغني

استري کردن به معني افزودن يک شاخه استر به ترکيب پرواستروئيد هاست. پرواستروئيدهايي که استري مي شوند، همانند «1-Testosterone Cypionate » يا «Decanoate» طبيعتي آب دوست داشته و به عبارت ساده تر، محلول در آب هستند. اما استرهايي که چربي دوست بوده و يا به عبارت ساده تر محلول در چربي هستند، مکانيسم جذبشان تقريبا شبيه به چربي هايي است که در رژيم روزانه غذايي آنها را مي خوريم. چربي ها و يا مواد محلول در چربي که در رژيم روزانه غذايي وارد بدن مي شوند، در روده ها تحت تاثير ترشحات صفرا قرار گرفته و به امولوسيون تبديل شده و براي جذب آماده مي گردند. اين مواد تحت تاثير آنزيمهاي ليپاز قرار گرفته و به ذرات ريزي به نام «ميسيل» تبديل مي شوند. اين مواد با گذر از ديواره روده ها وارد سيستم لنفاوي شده و بي آنکه وارد چرخه متابوليسم در کبد شوند، بي واسطه و بي درد سر وارد جريان خون مي شوند.





داروسازان از اين تکنيک براي ساختن هورمونها و يا پرو هورمونهاي خوراکي که قابليت جذب بالايي نيز داشته باشند، استفاده کرده و موفق به توليد داروهاي خوراکي موثر مي شوند که سهم عمده اي از آنها بي آنکه بي اثر شوند، وارد جريان خون مي شوند.

اکليل دار کردن(Alkylation)

اغلب استروئيدهاي خوراکي حاوي ماده «17-alpha alkylated» هستند. اکليل دار کردن اصطلاحي مربوط به علم شيمي است. با اکليل دار کردن استروئيدها اين امکان براي ما فراهم مي شود تا اين داروها بدون اينکه در مراحل اوليه متابوليسم کبدي بي اثر گردند، وارد جريان خون شده و بسته به نيمه عمري که دارند، منشا اثرات آنابوليکي متفاوتي در بدن گردند. در صورتي که در ساخت داروها از اين تکنيک بهره گرفته نمي شد، مقدار زيادي از اين داروها در کبد بي اثر شده و از بين مي رفت.

داروي «اکسي متولون» و همچنين داروي «متاندروستونولون» دو دارويي هستند که از اين تکنيک در ساخت آنها بهره گرفته شده است. دز متوسط مصرف اين داروها در حدود 100 الي 250 ميلي گرم در روز است. کساني که از اين داروها بهره مي گيرند، حتما بايد پس از طي شدن دوره مصرفي که پزشک، آن را تعيين و تجويز مي کند، تست هاي پزشکي آنزيمهاي کبدي «ALT»، «AST» و «GGT» را انجام دهند. به دليل اينکه کبد قدرت متابوليزه کردن اين داروها را ندارد، مصرف آنها براي کبد سمي و خطرناک بوده و در طولاني مدت نيز صدمات جبران ناپذيري به بافتهاي کبدي وارد مي کند. اغلب پرواستروئيدهايي که امروزه تهيه و به بازار عرضه مي شوند، با استفاده از همين تکنيک اکليل دار کردن تهيه مي شوند که نيمه عمري در حدود 12 ساعت دارند.

Methyl-1-Testosterone و ديگر پرو استروئيدهاي اکليل دار

«methylated 1-Testosterone » دارويي خوراکي و آندروژني بسيار قوي است. اين ترکيب اصولا از نظر تاثيري که بر جاي مي گذارد، با «1-Testosterone» تفاوتهاي اساسي دارد. « M-1-Test » قوي تر و کارآمد تر از «1-Testosterone» بوده و تاثير منفي بيشتري را نيز بر ريزش مو و يا پروستات در انسان دارد. زماني که دارويي را اکليل دار مي کنيم، خواص آن دارو نيز تغيير زيادي پيدا مي کند.

آيا تا به حال به اين مهم توجه داشته ايد، کساني که از دارو و از ترکيب «1-Testosterone » استفاده مي کنند، افزايش محسوس قواي ***ي و افزايش حجم و قدرت عضلاني بيشتري را نيز تجربه مي کنند؟ اما کساني که از «M-1-Test » استفاده مي کنند، بي حالي، سر درد، عدم تعادل فشار خون و بد خلقي را نيز به همراه افزايش حجم عضلاني تجربه مي کنند. اين در حالي است که اين افراد افزايش در خور توجه قواي ***ي را تجربه نمي کنند! با توجه به اين يافته ها، من خود از «M-1-Test » استقبال نکرده و آن را براي سلامتي انسان مضرتر و مخرب تر مي دانم.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۱ بعد از ظهر
ديانابول


اين دارو در برخي منابع «متاندروستونولون» نيز نوشته و خوانده شده است. «ديانابول» از معروفترين و پرمصرف ترين دارو و استروئيدهايي است که در اغلب کشورها نيز به راحتي قابل تهيه و دسترسي بوده و معمولا به قيمتهاي مناسبي نيز به فروش مي رسد. اين دارو از اولين نمونه استروئيدهايي است که در تاريخ ورزشهاي قدرتي مورد استفاده قرار گرفته است. گفته مي شود که «آرنولد شوارتزنگر» افسانه اي که روزگاري رقابتهاي مستر المپيا را تحت سيطره خود داشت، بيش از نيمي از عضلات خود را مديون همين داروست. شايد صحت و صقم اين ادعا دقيقا مشخص نباشد اما اين مسئله کاملا روشن است که بسياري از ورزشکاراني که از استروئيدهاي تزريقي دل خوشي ندارند، اين دارو را براي مصرف انتحاب کرده و آن را در برنامه دارويي خود مي گنجانند.

«ديانابول» در ترکيب با «دکادورابولين» که در برخي کشورها به «ناندرولون» نيز معروف شده است و همچنين در ترکيب با «سوستانون 250» که نام تجارتي چهار نوع تستوسترون معروف و شناخته شده نيز هست، بهتر و موثرتر عمل کرده و تاثيرات مطلوب تري بر جاي مي گذارد.

اين دارو غالبا يکي از اعضاي و اجزاي اصلي دوه هاي حجم است. اين دارو در صورتي که در دزهاي بالا مصرف شود به راحتي به هورمونهاي ***ي زنانه تبديل شده و احتباس آب و املاح فراوان در بدن را نيز سبب مي شود. براي کاستن از شدت عوارض اين دارو در بدن مي توانيد آن را به همراه داروهاي کم کننده عوارض نظير: «نولوادکس» و يا ديگر آنتي استروژنها و يا داروها و مکملهاي محافظت کننده کبد به کار بگيريد.

اين دارو به صورت قرصهاي 5 و در برخي موارد نيز 10 ميلي گرمي تهيه شده و به بازار عرضه مي شود. اين دارو عليرغم اينکه دارويي قديمي است اما هنوز هم به عنوان دارويي موثر در افزايش حجم و قدرت بدني از آن استفاده مي شود. اطلاع از اين نکته براي کساني که قصد استفاده از اين دارو را داشته و يا از آن استفاده مي کنند الزامي است که «ديانابول» موجب احتباس آب و املاح فراوان در بدن شده و در حجم گسترده اي نيز به هورمونهاي ***ي زنانه مثل استروژن تبديل مي شود.



امروزه اين دارو در کشورهاي مختلف و تحت عناوين تجارتي گوناگون تهيه و توليد مي شود. از معروفترين اين نمونه ها مي توان به «متاندروستونولون» اشاره کرد. از نمونه هاي اوليه اين دارو براي درمان زندانيان جنگي آزاد شده که در طول اسارت نيز از سوء تغذيه شديد رنج برده و به شدت نيز لاغر مي شدند، استفاده مي شده است. اين دارو معمولا به صورت قرصهاي 5 ميلي گرمي عرضه مي شود اما قرصهاي 5/2 و 10 ميلي گرمي آن نيز توليد شده است.

به دليل اينکه اين دارو خواص آندروژنيک بسيار قدرتمندي دارد، زنان نمي توانند از اين دارو استفاده کنند. دزهاي بالاي اين دارو علاوه بر عوارض شناخته شده اي که دارد، در برخي موارد منجر به بروز بي خواي در انسان مي شود. «ديانابول» يکي از محبوب ترين استروئيدهاي خوراکي بوده و در عصر حاضر نيز هست. اين دارو در عين حال که از موثرترين و پر قدرت ترين استروئيدهاي خوراکي در جهان به شمار مي رود، براي کبد نيز بسيار سمي بوده و مصرف طولاني مدات آن صدمات شديدي به بافت کبد وارد مي کند. مصرف توام با احتياط آن با افزايش در خور توجه حجم و قدرت عضلاني همراه است. براي کم کردن و به حداقل رساندن عوارض جانبي اين دارو، مي توانيد آن را به همراه «پروويرون» و «Legalon» که نوعي داروي تصفيه کننده کبد است، مصرف کنيد.

براي کسب نتايج بهتر از مصرف اين دارو مي توان آن را به همراه «Sustanon»، «Deca-durabolin»، «Trophobolene» و يا ديگر استروئيدهاي تزريقي و يا خوراکي مصرف نمود.

اين دارو در بسته بنديهاي متنوع و گوناگون در بازار موجود است. دز متوسط و معمول مصرف اين دارو به ميزان تقريبي 4 الي 8 قرص 5 ميلي گرمي در روز توصيه شده است اما ورزشکاران گاه دز مصرف اين دارو را تا 30 الي 40 ميلي گرم در روز نيز بالا مي برند

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۲ بعد از ظهر
سوستانون

«سوستانون» استروئيدي روغني و قابل تزريق است كه كمپاني داروسازي «ارگانون» آن را از تستوسترون تهيه كرده است. اين دارو نيز تركيبي از چهار «استر» مختلف تستوسترون مي باشد. سوستانون نيز همانند تمام داروهايي كه از تستوسترون مشتق مي شوند، خواص بسار قدرتمند آنابوليكي و در عين حال آندروژنيكي دارد. اين دارو معمولا در دوره هاي حجم و براي افزايش در خورتوجه حجم و قدرت عضلاني به كار گرفته مي شود. «سوستانون» اگر چه به راحتي تبديل به هورمونهاي ***ي زنانه مي شود اما در مقايسه با داروهايي همچون: «تستوسترون سي پيونات» و«تستوسترون انانتات» دارويي كم خطر و كم عارضه تر است.
براي مهار كردن عوارض جانبي اين دارو معمولا به همراه مصرف آن از داروهايي نظير: «نولوادكس» و «پروويرون» نيز استفاده مي كنند.
«سوستانون» از اين جهت كه آندروژني قدرتمند است ممكن است عوارض جانبي قدرتمندي از قبيل: چرب شدن پوست، آكنه، افزايش رشد موهاي زايد و ريزش موهاي سر را نيز موجب شود. براي مهار كردن اين عوارض نيز مي توان از داروهاي كم كننده عوارض بهره گرفت.
اين دارو تقريبا به مدت سه هفته در بدن به صورت فعال باقي مي ماند و به همين علت نيز فاصله بين دو ترزيق پي در پي اين دارو غالبا در حدود 10 روز توصيه مي شود. دز موثر اين دارو بين 250 ميلي گرم در هر 10 روز الي 1000 ميلي گرم در هر 7 روز تخمين زده مي شود.
برخي از ورزشكاران در مصرف اين دارو زياده روي كرده و دزهاي بسيار بالايي از آن را مصرف مي كنند. اين عمل تحت هيچ شرايطي توصيه نمي شود. همواره به اين نكته توجه داشته باشيد كه دزهاي مصرفي بالاتر از 750 يا 1000 ميلي گرم در هفته با عوارض جانبي ناراحت كننده اي همراه خواهد بود.
مصرف تركيبي اين دارو نيز به همراه ديگر داروهاي استروئيدي، نتيجه كار را مطلوبتر خواهد كرد.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۲ بعد از ظهر
آنادرول


«آنادرول» قوي ترين و موثرترين استروئيد خوراکي است که تا به حال توليد شده است. اين دارو اثرات آنابوليک و آندروژنيک بسيار قدرتمندي دارد. ورزشکاران رشته هاي قدرتي در خارج از فصل مسابقات، تمايل و علاقه زيادي به استفاده از اين دارو نشان مي دهند. اين دارو در کنار افزايش حجم و افزايش قدرت خيره کننده اي که به ورزشکاران مي بخشد، به راحتي نيز به هورمونهاي ***ي زنانه تبديل شده و منجر به احتباس شديد آب و املاح در بدن مي شود. همين امر نيز باعث شده است تا مصرف آن بدون همراهي «پروويرون» و «نولوادکس» به هيچ وجه توصيه نشود. مصرف اين دارو به دليل احتباس آب و املاحي که در پي دارد، موجب کم شدن درد در ناحيه مفاصل مصدوم بدن شده و فرد را براي تمريني عاري از درد در مفاصل صدمه ديده مهيا مي کند. اين دارو در برخي کشورها به «اکسي بولون» نيز شهرت پيدا کرده است. نمونه اي از اين دارو در ايران نيز توسط شرکت داروسازي «الحاوي» ساخته شده و در داروخانه نيز به فروش مي رسد. اين دارو در ايران به نام «اکسي متولون» شناخته مي شود. علت بروز عارضه نوک سينه در اغلب ورزشکاران ايراني را مي توان در مصرف بي رويه و بدون برنامه اين دارو و عدم همراهي مصرف آن با مصرف داروهاي آنتي استروژن مناسب جستجو کرد. در يک کلام مي توان گفت که ورزشکاران ايراني که امروزه از عارضه نوک سينه در سطح گسترده اي رنج مي برند، آن را مديون اين داروي بسيار پر قدرت هستند.

اين دارو براي زنان و همچنين براي مبتدياني که براي اولين بار اقدام به مصرف دارو مي کنند، دارويي مناسب به شمار نمي رود.



اين دارو به صورت قرصهاي خوراکي 50 ميلي گرمي و از طرف کشورها و کمپاني هاي مختلف تهيه و به بازار عرضه مي شود. افزايش سريع و خيره کننده حجم و قدرت بدني با مصرف اين دارو دور از انتظار نيست. حتي دزهاي سبک اين دارو نيز براي کبد انسان بسيار سمي و خطرناک است. همانگونه که ذکر شد، اغلب ورزشکاران ايران و حتي جهان، نوک سينه آزار دهنده خود را مديون اين دارو هستند. کساني که قصد استفاده از اين دارو را دارند، حتما بايد آن را به همراه داروهاي آنتي استروژن قوي به کار بگيرند و در صورت عدم دسترسي به نمونه هاي اصلي و قابل اعتماد اين داروها، از مصرف اين استروئيد چشم پوشي کنند.

از عوارض شايع و معمول اين دارو مي توان به ريزش مو، دردهاي شکمي و اختلالات گوارشي، سر درد، عارضه نوک سينه، افزايش فشار خون و احتباس شديد آب و املاح در بدن اشاره کرد. افت شديد حجم و وزن پس از اتمام دوره و پس از قطع دارو نيز در مورد اين استروئيد به روشني ديده مي شود. اين دارو همچنين موجب مهار و کم شدن ترشح طبيعي هورمون تستوسترون در بدن مردان مي شود. عوارض جانبي خطرناک و زياد اين دارو آن را به يکي از خطرناک ترين داروهايي که امروزه در زمينه پرورش اندام به کار گرفته مي شود، بدل کرده است اما دسترسي آسان ورزشکاران ايراني به نمونه هاي ساخت داخل و مناسب بودن قيمت آن، موجب شيوع مصرف اين دارو در بين ورزشکاران ايراني بوده است که اکنون پس از يکي دو دهه نيز عوارض رنگارنگ آن همانند نوک سينه، عقيمي مردان، طاسي سر و ريزش مو و حتي اختلالات رواني در بين ورزشکاران کهنه کار به وضوح ديده مي شود. کهنه کاري و پيش کسوتي که با 2 تن و نيم غرور جواب سلام مراجعه کننده را نسيه و با اشارت سر مي دهد، يقينا از خود بزرگي بيني و اختلالات شخصيتي و رواني عديده اي رنج مي برد که با مصرف افسار گسيخته «اکسي متولون» در دوران طلايي ورزشي اش نيز بي ارتباط نيست! قهرمان اسبقي که در سن 40 سالگي به دنبال پديدار شدن چند عدد اسپرم ناقابل در وجود خود، آواره اين مطب و آن بيمارستان مي شود نيز عقيمي برگشت ناپذير خود را از همين استروئيدها و مخصوصا از اين استروئيد به خصوص يه يادگار دارد. لازم به ذکر است که بسته هاي 100 تايي اين دارو روزگاري در داروخانه هاي ايران به قيمت 600 و چندي بعد هم به قيمت 900 تومان (ارزان تر از آنتي بيوتيک هاي آموکسي سيلين و آمپي سيلين) قابل تهيه بود. اين در حالي است که روزگاري تهيه «مگامس» اوريجينال ساخت «قاپوز آباد» ايران از «اکسي متولون» هاي تاريخ مصرف گذشته که از داروخانه ها و از ناصر خسرو جمع آوري شده و به قيمت ناچيزي خريداري مي شد و از نشاسته و کاکائو و ... و همين طور هم قالب کردن آن به ورزشکاران ايراني از پر سود ترين تجارت هايي بود که خيلي ها را به آنچه که مي خواستند رساند و اکنون نيز در چنين سطح گسترده اي عوارض جانبي آن را براي جامعه پيش کسوت مان به يادگار گذاشته است.

دوز مصرفی برای ورزشکاران ۱ تا ۱.۶ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن برای نتیجه بهتر همراه ناندرلون و تستسترون مصرف گردد.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۳ بعد از ظهر
آراتست


اين استروئيد نيز به دنياي استروئيدهاي حيواني تعلق دارد. اين دارو را به نوعي استروئيدي جديد مي توان دانست که در مکزيک ديده به جهان گشوده است و بيش از چند سال از عمر آن نمي گذرد.

کشور مکزيک از نظر استروئيدها اعم از استروئيدهاي حيواني و انساني غني بوده است به طوري که اين کشور را به نوعي مي توان بهشت گمشده ورزشکاران و مخصوصا پرورش اندام کاران دوپينگي و دارويي دانست.

اين دارو اگر چه اصولا براي پروار کردن دام ها توليد شده بود ولي امروزه در پرورش اندام نوين جاي خود را به خوبي باز کرده است. ورزشکاران عموما اين دارو را از داروخانه هايي که براي حيوانات دارو عرضه مي کنند تهيه کرده و يا آن را از کلينيک هاي دامپزشکي تهيه مي کنند.

امروزه 3 تيپ از اين دارو در بازار شناسايي شده است:

· آراتست 2500

· آراتست 500

· آراتست 250

آراتست 2500 را مي توان محبوب ترين و پر مصرف ترين نوع اين دارو دانست. اين دارو در ترکيب خود و در هر ميلي ليتر 200 ميلي گرم انانتات و 50 ميلي گرم پروپيونات دارد.

اين داروي ترکيبي در ويال هاي 10 ميلي ليتري به بازار عرضه مي شود و نام کمپاني داروسازي «آراندا لب» نيز به نام کمپاني سازنده اين دارو بر روي آن حک شده است. واژه «لب» مخفف شده کلمه انگليسي لابراتور به معني آزمايشگاه مي باشد.

مصرف ترکيبي اين استروئيد جديد با استروئيدهايي همانند «ديانابول» و «آنادرول 50» و همچنين مصرف ترکيبي اين دارو با داروهاي تزريقي همانند «دکادورابولين»، «وينسترول» و «آکويي پويز» افزايش حجم مطلوبي را به همراه داشته است.

اکسي متولون براي زنان و همين طور هم براي کساني که براي اولين بار استروئيد مصرف مي کنند و همچنين براي کساني که بدن آنها استعداد خوبي براي تبديل استروئيد به استروژن داشته و در برابر استروژن نيز حساسيت بالايي دارد دارويي بي مصرف و مضر است اما در مواردي که فرد سابقه اي طولاني در مصرف استروئيد داشته و به نوعي حرفه اي اين کار محسوب مي شود مصرف آن در کنار ديگر داروها قابل توجيه خواهد بود.

افزايش وزن حاصل از مصرف اين دارو را به نوعي مي توان با افزايش وزن ناشي از مصرف سوستانون 250 هاي اصل مقايسه کرد. کساني که براي اولين بار از اين دارو استفاده کرده و در کنار مصرف اين دارو از رژيم هاي پر پروتئين و سرشار از کالري نيز استفاده مي کنند و تمرين خوبي نيز دارند در حدود 5 الي 12.5 کيلو گرم افزايش وزن و حجم را تجربه مي کنند.

البته بايد به اين مهم اشاره کرد که سهمي از اين افزايش وزن مربوط به تجمع آب و املاح در بدن بوده و پس از قطع مصرف دارو از بين خواهد رفت اما در کل مي توان افزايش حجم و وزن ناشي از مصرف اين دارو را مثال زدني ارزيابي نمود.

اغلب کساني که از اين دارو استفاده مي کنند گذشته از اينکه از نتايج کار احساس رضايت مي کنند بلکه از قيمت مناسب آن نيز رضايت کافي دارند. البته اين موارد تنها در کشورهايي که نمونه هاي اصل داروها به قيمت هاي اصلي به فروش مي رسند مصداق داشته و در کشوري همانند ايران که ويال هاي بريتيش دراگون به قيمت هايي به مراتب پايين تر از آنچه که خود کمپاني آنها را در اختيار عمده فروش ها قرار مي دهد تا حدودي نامربوط است.

قيمت هر ويال از اين دارو در بازار سياه دارو در کشورهاي ياد شده در حدود 75 الي 100 هزار تومان بوده است.

اين دارو در ترکيب خود تستوسترون فراوان دارد و به همين دليل نيز گفته مي شود که به همراه اين دارو بايد از داروهاي کم کننده عوارض همانند نولوادکس براي کنترل استروژن و از هاش سي جي و کلومايد نيز براي افزايش ترشح طبيعي تستوسترون استفاده کرد.

قلابي سازان نمونه هاي قلابي اين دارو را حتي در آمريکا و اروپا وارد بازار کرده اند و به همين دليل نيز گفته مي شود که نمونه ها ارائه شده در بازار سياه اين دارو چندان قابل اطمينان نيست.

آراتست هاي 500 و 250 نيز تنها حاوي استر پروپيونات هستند. به دليل اينکه ماندگاري استر پروپيونات در بدن بسيار اندک بوده است ورزشکاران در فصول مسابقات ترجيح مي دهند تا از اين استر استفاده کنند.





اين دارو که در برخي منابع آن را «تستوسترون آن دکانوات» نيز ناميده اند، به صورت کپسولهاي 40 ميلي گرمي و در بسته هاي 60 تايي به بازار عرضه مي شود. اين استروئيد خوراکي همچنين به نامهاي: «Androxon»، «Undestor»، «Restandol» و «Restinsol» نيز شناخته مي شود. اين استروئيد به صورت کپسولهاي تخم مرغي شکل و قرمز رنگ عرضه مي شود. اين دارو اولين و تنها ترين استروئيد خوراکي است که ترکيب «آلفا 17» را در خود ندارد. اين ترکيب که در اکثر استروئيدهاي خوراکي يافت مي شود براي کبد بسيار سمي است.



آندريول نيز همانند ديگر داروهايي که از تستوسترون مشتق مي شوند، تاثير بسيار مطلوبي بر افزايش قدرت داشته و به احياي سريع ذخاير گليکوژن در عضلات نيز کمک فراوان مي کند. مصرف داروهايي که از تستوسترون مشتق مي شوند، معمولا با کاهش تعداد اسپرم در مردان همراه است اما دزهاي معقول و سبک اين دارو در مقايسه با فرمهاي تزريقي تستوسترون، تاثير منفي کمتري بر روند طبيعي ترشح تسوسترون داشته و تعداد اسپرم ها در مردان را نيز کم نمي کند.مصرف اين دارو علاوه بر افزايش حجم، تشديد مطلوب چربي سوزي را نيز به دنبال خواهد داشت.در مصرف نرمال اين دارو بين 4 الي 10 کپسول در روز توصيه شده است



نام شيميايي اين دارو که در اصل نام شيميايي محتويات آن مي باشد به صورت زير آمده است:

· تستوسترون استات

· تستوسترون دکانوات

· تستوسترون پروپيونات

· تستوسترون فنيل پروپيونات

· تستوسترون سي پيونات

به جرات مي توان گفت که بدون وجود هورمون تستوسترون که در بدن آدمي و در بدن ديگر موجودات زنده نيز توليد و ترشح مي شود دنياي استروئيدها نيز فقير و بي چيز مي بود و تنوع چنداني نمي داشت.

همانگونه که از نام شيميايي اين دارو بر مي آيد اين دارو حاوي پنج استر مختلف از تستوسترون است. استفاده از اين پنچ استر به جاي يک استر نه براي تزئين و نه براي خالي بودن عريضه بوده و نه براي خودنمايي و نه براي ... بوده است. متخصصين داروسازي که در اين مورد و در اين قبيل موارد خاص به جاي درمان بيماري هاي انساني و حيواني در اصل براي رساندن ورزشکاران رشته پرورش اندام و ديگر رشته هاي قدرتي به موفقيت هاي سطح بالاي ورزشي و همين طور هم براي رسيدن به منافع اقتصادي سرشار ناشي از فروش استروئيدها فعاليت مي کنند در توليد اين دارو تمامي جوانب کار را سنجيده اند.

وجود استر استات در ترکيب اين دارو موجب مي شود تا تستوسترون آزاد شده از مصرف اين دارو به سرعت در بدن اثر کند و وجود چهار استر ديگر در ترکيب اين دارو که به نسبت استر استات طولاني اثر تر هستند نيز براي اين منظور تعبيه شده است تا اين دارو اثري طولاني مدت بر بدن داشته باشد و فرد مصرف کننده ناگزير از مصرف روزانه و ناگزير از تزريق هاي مداوم دارو نباشد.



با اين مقدمه مي توان گفت که مصرف اين دارو به دليل موجود بودن استر استات در فرمول آن با پاسخ فيزيولوژيکي سريع بدن همراه بوده و به دليل موجود بودن چهار استر طويل الاثر در ترکيب آن نيز با ادامه يافتن اين پاسخ فيزيولوژيکي در طولاني مدت همراه خواهد بود.

تستوسنرون همانگونه که خود نيز مي دانيد هورموني مردانه و طبيعي است که در بدن موجودات زنده نيز به مقدار کافي توليد و ترشح مي شود. اين هورمون خواص آنابوليکي ملايم و خواص آندروژني بسيار قدرتمند دارد. اين هورمون در بدن زنان نيز به مقدار بسيار کم توليد مي شود. به دليل اينکه اين هورمون خواص آنابوليکي در خور توجهي نيز دارد مي توان گفت که تزريق آن در بدن آدمي در صورتي که با تغذيه مناسب و با شدت تمريني کافي نيز همراه شود مي تواند فرايند سنتز پروتئين در عضلات را به نحو مطلوبي تشديد کند.

با مصرف تستوسترون مي توان انتظار افزايش وزن و انتظار کاهش دفع نيتروژن از بدن را داشت. نتيجه اين تاثير نيز در طولاني مدت به صورت افزايش حجم عضلاني و افزايش قدرت بدني ديده مي شود. البته در اين ميان از تاثير دوگانه تستوسترون در بدن آدمي نيز نبايد غافل شد و اين مهم را نيز نبايد از ياد برد! عليرغم اينکه مصرف دزهاي پايين تستوسترون تزريقي موجب افزايش يافتن ميزان ترشح نوع طبيعي اين هورمون در بدن مي شود اما با مصرف دزهاي بالاي اين هورمون، ميزان ترشح طبيعي آن در بدن آدمي نيز رو به نزول نهاده و کاهش مي يابد.

اين دارو به صورت ويال هاي مولتي دز و در اندازه هاي 10 و 20 ميلي ليتري عرضه مي شود. هر کدام از اين ويال هاي نيز حاوي مواد زير هستند:

· 20 ميلي گرم در ميلي ليتر تستوسترون استات

· 90 ميلي گرم در ميلي ليتر تستوسترون دکانوات

· 45 ميلي گرم در ميلي ليتر تستوسترون پروپيونات

· 45 ميلي گرم در ميلي ليتر تستوسترون فنيل پروپيونات

· 75 ميلي گرم در ميلي ليتر تستوسترون سي پيونات

قابل توجه حضراتي که از ديدن دز 300 الي 500 ميلي گرم در هفته تستوسترون انانتات در دوره اي که اين حقير آن را از منابع علمي موثق ترجمه کرده بودم بر آشفته مي شوند و به خيال خود بر ما و در اصل بر محققين و متخصصين استروئيد آمريکايي که اين دوره را تنظيم کرده بودند خرده مي گيرند! دارويي که در اين ستون به شرح آن پرداختيم و حضرات داروفروش مربي نيز انواع اصل و قلابي آن را بي محابا تجويز کرده و به فروش مي رسانند حاوي 5 استر مختلف از تستوسترون بوده است! در صورتي که تجويز کننده و يا مصرف کننده اين قبيل داروها در سايه اطلاع رساني صحيح و اصولي از ماهيت واقعي دارو ها باخبر باشند به جرات مي توان گفت که از تجويز و يا از مصرف افشار گسيخته آن دوري کرده و يا دست کم در تجويز و يا در مصرف آن احتياط بيشتري مي کنند.

محافظ پلاستيکي درپوش ويال هاي محتوي اين دارو آبي بوده در پوش لاستيکي آن نيز به رنگ آب کم رنگ و يا به رنگ سبز ديده مي شود.

هدف ما از باز کردن اين ستون نيز اطلاع رساني و در نتيجه کم کردن تقاضا براي مصرف استروئيد ها و با يک درجه تخفيف نيز به بهبود روش هاي استفاده از اين داروها و در نتيجه نيز حداقل رساندن عوارض جانبي ناشي از مصرف آنها بوده است.

مصرف چنين داروهايي با اين مقدار استر تستوسترون در صورتي که با بي احتياطي همراه بوده و يا به جاي اينکه با رعايت اصول علمي همراه شود به دستور و به تجويز دکتر جکول ها و غيره باشد و ايضا در صورتي که به همراه مصرف ولو علمي و کارشناسي اين قبيل داروها از داروهاي کم کننده عوارض مرغوب نيز استفاده بهينه نشود بروز عوارض جانبي شديد از جمله عارضه نوک سينه و تجمع چربي و آب زايد در بدن و ... نيز ناگزير خواهد بود.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۴ بعد از ظهر
کلن بوترول

اين دارو هورمون و يا استروئيد نيست. «کلن بوترول» به دسته داروهاي « beta-2-symphatomimetic » تعلق داشته و با اين وجود، تاثيراتي همانند استروئيدها از خود نشان مي دهد. اين دارو در برخي کشورها به نام «اسپيروپنت» نيز ناميده مي شود. مصرف اين دارو با افزايش حجم عضلاني، افزايش قدرت بدني و از همه مهم تر نيز با تشديد سوخت و ساز چربي ها در بدن همراه بوده است. تاثيرات آنابوليکي اين دارو را مي توان در آنتي کاتابوليک بودن آن دانست. اين دارو از تجزيه شدن پروتئين در عضلات جلوگيري کرده و بدين ترتيب موجب تشديد رشد عضلات در ورزشکاران مي گردد. اين دارو زماني که در دوره هاي کات و به همراه «T-3»، «پريموبولان دپو»، «اکساندرولون» يا «وينسترول» به کار گرفته شود، تاثيرات مثبت جادويي در کاهش ميزان چربي زايد در بدن خواهد داشت. زنان و يا کساني که مصرف دارو در ورزش را به تازگي شروع کرده باشند، به راحتي از اين دارو استفاده کرده و علاوه بر تشديد عضله سازي در بدن، چربي هاي زايد خود را نيز به آساني مي سوزانند. اين دارو استروئيد نبوده و خواص شايع و معمول استروئيدها را نيز در پي نخواهد داشت اما با اين وجود، اين دارو نيز عوارض جانبي خاص خود را در پي دارد.

در مصرف اين دارو نيز بايد رعايت احتياط را بکنيد. ابتدا از دزهاي کمتر و سبک تر استفاده کرده و سپس دز مصرف را به تدريج افزايش دهيد تا به دز مجاز و توصيه شده برسيد. دوره هاي مصرف اين دارو حدالامکان بايد کوتاه انتخاب شده و در صورت لزوم نيز دوره تکرار شود. بدن آدمي به راحتي و در مدت زمان کوتاهي نسبت به اين دارو سازگاري پيدا کرده و از حساسيت آن به اين ترکيب کم مي شود.

اين دارو اصولا داروي گشاد کننده برونشها بوده و در سرتاسر جهان، از آن براي مقابله با حملات آسم و براي درمان تنگي نفس آدمي استفاده مي شود. اين دارو چند سالي بيش نيست که در قلمرو ورزشهاي قدرتي وارد شده است. گويا دنياي جنجالي پرورش اندام همانگونه که پيشتر گفته شد، دست رد بر سينه هيچ دارويي نزده و نمي زند. مصرف اين دارو در کشور حتي از پرورش اندام به رژيمها و خدمات لاغري نيز سرايت کرده و براي لاغر کردن زنان و مرداني که با ورزش هاي قدرتي نيز ميانه چندان خوبي نداشته و تنها براي کم کردن وزن و يا زدودن چربي هاي زايد و براي گرفتن برنامه غذايي و تمريني به برخي مربيان مراجعه مي کنند نيز به کار گرفته مي شود.

مطالبي که در اين ستون به چاپ مي رسد، غالبا از مقالات مندرج در سايت هاي فروش اينترنتي داروهاي ممنوعه در ورزش گرفته شده است. جملات متن اصلي در اين مقالات به گونه اي هدفدار و مغرضانه به رشته تحرير در آمده است و چيده شده است تا در عين حالي که از نويسندگان اين مطالب سلب مسئوليت مي شود، عوارض، مضرات و خطرات واقعي استروئيدها و ديگر داروها در طي اين نوشته ها کوچک و کم اهميت جلوه داده شده و عليرغم اينکه در اين نوشته ها به اضطرار اشاره اي هر چند گذرا به اين عوارض مي شود، اين مخاطرات و عوارض نيز به طرز ماهرانه و استادانه اي از توجه خواننده پنهان نگه داشته و در لابلاي تاثيرات اغوا کننده اي که با آب و تاب به آن پرداخته مي شود، گم مي شود. در ترجمه اين مطالب به اين نکته توجه داشته و همواره سعي ما بر اين بوده است تا با شفاف سازي بي طرفانه در مورد فوايد احتمالي و مضرات و خطرات حتمي اين داروها، تقاضاي مصرف براي مصرف اين داروها در کشور را کم کرده و از بروز عوارض گوناگوني که امروزه در سطح گسترده اي در کشور شاهد آن هستيم، به قدر مختصر تواني که داريم، کم کنيم.

اين دارو با تاثيري که بر سيستم عصب مرکزي بدن گذاشته و بدين وسيله منشاء آثار مثبتي در بدن شده ولي عوارضي از قبيل: لرزش دستها، بي خوابي، تعرق شديد، افزايش فشار خون و حتي استفراغ را نيز در پي داشته است. جالب اينجاست که اين عوارض حتي گاه ممکن است با همان اولين دز مصرف نيز در انسان بروز کند. حال خود تصور کنيد که تجويز اين چنين دارويي براي بخت برگشتگاني که در طول عمر خود به جز «آسپرين» و قرص هاي سرما خوردگي چيز ديگري را مصرف نکرده و اکنون نيز تنها به قصد کم کردن حجم چربي انباشته شده در پهلوها به ما مراجعه کرده اند، چقدر مي تواند خطرناک و غير علمي باشد. تجويز اين دارو در ايران حتي براي دختران و زنان نيز امري عادي و بديهي است! تجويز اين دارو به دختران جوان از طرف شخصي که براي برطرف کردن لاغري مفرط خاله خود از «اکسي متولون» استفاده کرده است، چندان هم عجيب و غير منتظره به نظر نمي رسد!

فرم شربت و تزريقي اين دارو نيز ساخته و عرضه شده است اما ورزشکاران و يا متقاضيان خدمات لاغري اغلب از قرصهاي اين دارو استفاده مي کنند. دز موثر و مناسب اين دارو براي هر کسي متفاوت بوده و هر فرد بسته به ميزان حساسيت بدن به اين دارو مي تواند به مرور زمان و با امتحان کردن دزهاي پايين تر و افزايش تدريجي دز مصرف، به دز مناسب و مطلوب برسند. اما با اين وجود دز مصرف متوسط اين دارو را مي توان 2 الي 8 قرص در روز توصيه کرد. با مصرف اين دارو، فرد احساس گرماي شديدي مي کند. تاثير اين دارو در بدن حتي گاه تا 3 الي 6 هفته ادامه مي يابد.

اين دارو به اسامي تجارتي گوناگون به بازار عرضه مي شود. «Monores» به صورت قرصهاي 20 ميلي گرمي و در بسته هاي 30 تايي، «Spiropent» به صورت قرصهاي 20 ميلي گرمي و در بسته هاي 30 تايي، «Bolgarian» نيز به صورت قرصهاي 20 ميلي گرمي و در بسته هاي 50 تايي در بازار موجود است.

دز متوسط مصرف اين دارو در حدود2 الي 8 قرص در روز توصيه شده است اما در برخي موارد، مصرف 4 الي 10 قرص در روز نيز با رعايت احتياط توصيه و تجويز شده است

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۵ بعد از ظهر
داروهاي افزاينده ترشح تستوسترون
کلوميفن سيترات)


اين دارو نيز دارويي استروئيد و يا آنابوليک نيست اما به دليل خواص آنتي استروژني قدرتمندي که دارد و به دليل اينکه تاثير مثبت در خورتوجهي در تحريک ترشح طبيعي هورمون تستوسترون در بدن دارد، در بين ورزشکاران رشته هاي قدرتي که از استروئيدها نيز استفاده مي کنند، به شدت محبوبيت يافته است. از اين دارو براي بازگرداندن ميزان ترشح طبيعي هورمون تستوسترون به اندازه هاي طبيعي خود استفاده مي شود. اين دارو در صورتي که به همراه ديگر داروهاي تقويت کننده ترشح طبيعي هورمون تستوسترون نظير HCG مصرف شود، بيضه ها را از خطر به تحليل رفتن محافظت کرده و فرد را از عقيم شدن در امان نگه مي دارد.

اين دارو در برخي کشورها به نام «کلوميفن سيترات» نيز شناخته مي شود. استفاده از اين دارو در حين دوره و يا پس از اتمام دوره نه تنها منجر به افزايش ميزان ترشح طبيعي مهار شده تستوسترون در بدن مي گردد بلکه در حفظ حجم حاصل شده در دوره نيز بسيار موثر واقع مي شود.

متاسفانه ورزشکاران و مربيان ايراني همانگونه که بارها نيز اشاره کرديم، از اهميت حفظ حجم حاصل شده در دوره ها معمولا غفلت کرده و سهم عمده اي از حجم ناشي از مصرف پر مخاطره و خطرناک داروهاي استروئيدي را پس از اتمام دوره و پس از قطع مصرف داروها، به راحتي از دست مي دهند. در صورتي که در کنار مصرف داروهاي استروئيدي و در دوره هاي قطع مصرف استروئيدها از داروهاي کم کننده عوارض مناسب و داروهاي افزاينده واقعي ترشح طبيعي هورمون تستوسترون به خوبي استفاده شود، مي توان سهم عمده اي از حجم عضلاني کسب شده در دوره هاي حجم را براي هميشه حفظ کرده و آن را نگه داشت.

اغلب ورزشکاران ايراني با ديدن افت محسوس شرايط غرور آفريني که با مصرف استروئيد در دوره هاي حجم به آن رسيده بودند، زماني که در حفظ بي عارضه و بي ضرر حجم به دست آمده ناتوان مانده و کاري از دستشان بر نمي آيد، به ناچار، چاره کار را در مصرف دوباره دوره ها ديده و خطرات مصرف طولاني مدت و دوباره استروئيدها را به جان مي خرند.

اين دسته از افراد در صورتي که از هنر استفاده علمي و بهينه از اين قبيل داروها اطلاعات و آگاهي هاي کافي مي داشتند، امروزه در چنين سطح وسيعي به عوارض ناگوار و گاه غير قابل جبران استروئيدها گرفتار نمي شدند و نيازي به مصرف حجم عظيمي از استروئيدها که عوارض و عواقي خطرناکي را نيز در پي دارد، نيز نداشتند.

به جرات مي توان ادعا کرد که ورزشکاران آمريکايي و اروپايي بسيار بيشتر از ايرانيان از داروهاي استروئيدي و ممنوعه استفاده مي کنند اما به همين دليل ساده که اغلب مربيان و ورزشکاران ما در ايران، از دستورات ديمي و غير علمي و ناکارامدي که در ايران تجويز و توصيه مي شود، استفاده مي کنند، انبوهي از عوارض رنگارنگ را تجربه کرده و در نهايت نيز از اين همه خطر جز باد درو نمي کنند!

مصرف داروي «کلومايد» معمولا عارضه جانبي خاصي را براي مصرف کنندگان در پي ندارد. اين دارو در عين حال که دارويي سالم و موثر است، در بازارهاي جهاني به قيمت خوبي نيز به فروش رسيده و جزو داروهاي گران قيمت نيز محسوب مي شود.

اين دارو همانطور که اشاره شد، نام تجارتي داروي «کلوميفن سيترات» است. در علم پزشکي از اين دارو براي درمان زناني که از بيماري نازايي و اختلالات ***ي رنج مي برند، استفاده مي شود. تاثير بارز اين دارو در مردان به صورت افزايش ترشح طبيعي هورمون تستوسترون ديده مي شود. ورزشکاراني که با مصرف دوره هاي استروئيدها، دچار کم کاري و به تحليل رفتن بيضه ها مي شوند، مي توانند با مصرف اين دارو، ترشح محدود شده و مهار شده تستوسترون در بدن خود را به حد طبيعي و نرمال اوليه برسانند.

زماني که پس از يک دوره مصرف استروئيدها، مصرف آنها را قطع کرده و در اصطلاح ورزشکاران، به خود استراحت مي دهيم، سطح سرمي هورمون مردانه و عضله ساز تستوسترون نيز در بدن به طرز نگران کننده اي افت پيدا مي کند که نتيجه اين عمل را به صورت افت محسوس حجم و قواي عضلاني در ورزشکاران مي بينيم. مصرف اين دارو يا ديگر داروهاي افزاينده ترشح طبيعي هورمون تستوسترون در اين مرحله، براي ورزشکاراني که همه حجم و قدرت بدني حاصل شده را در معرض خطر نابودي و تاراج مي بينند، از اهميت فوق العاده زيادي برخوردار است.

افت حجم و قدرت عضلاني پس از قطع مصرف استروئيدها امري بديهي و قابل پيش بيني است. اما راز اصلي حفظ حجم در اين دوره بحراني، در بازگرداندن سطح ترشح هورمون تستوسترون بدن به حد اوليه و نرمال آن نهفته است. شما با استفاده صحيح و اصولي از داروهاي افزاينده ترشح طبيعي هورمون تستوسترون که عوارض چنداني را نيز در پي ندارند، به راحتي مي توانيد با بازگرداندن ميزان ترشح طبيعي هورمون تستوسترون به حد اوليه خود، از بروز اين حالت در بدن خود پيشگيري کرده و ميزان نياز بدن به استفاده از استروئيدهاي مضر و خطرناک را به پائين ترين حد خود رسانده و از کمترين مقدار مصرف استروئيدها بيشترين نتيجه مثبت را کسب کنيد.

با مصرف روزانه 50 الي 100 ميلي گرم از اين دارو و ادامه دادن مصرف تا 2 هفته متوالي، مي توانيد ترشح هورمون تستوسترون در بدن را به حد طبيعي و نرمال خود بازگردانيد. بازگرداندن سريع ميزان ترشح تستوسترون به حد طبيعي معمولا مطلوب و مناسب تشخيص داده مي شود و براي همين منظور نيز ورزشکاران معمولا دو هفته اول پس از قطع مصرف را با داروي HCG که دارويي تزريقي بوده و سريعتر از «کلومايد» نيز اثر مي کند، بدن را تحت تاثير قرار داده و دو هفته بعدي درمان را نيز با داروي «کلومايد» ادامه مي دهند.

«کلومايد» اصولا دارويي سالم و بي ضرر بوده و ورزشکاران به ندرت با مصرف اين دارو عارضه خاصي را تجربه مي کنند. اين دارو در بسته هاي 10 تايي و به صورت قرصهاي 50 ميلي گرمي تهيه و به بازار عرضه مي شود. دز مصرف معمولي اين دارو در حدود 1 قرص در روز است اما دزهاي 50 الي 300 ميلي گرم در روز نيز در شرايط حادتر توصيه شده است.



HCG

اين دارو استروئيد و يا دارويي آنابوليک نيست. اين دارو ترشح طبيعي تستوسترون در بدن مردان را تشديد مي کند. از اين دارو براي باز گرداندن ميزان ترشح طبيعي تستوسترون به حالت نرمال به همراه دوره هاي مصرف استروئيدها و يا در دوره هاي پاکسازي استفاده مي شود. استفاده از اين دارو در دوره هاي پاکسازي پس از دوره، نه تنها موجب بازگشت ترشح طبيعي تستوسترون به حالت طبيعي مي شود بلکه در حفظ حجم حاصل شده در طول دوره نيز فرد را ياري مي کند. استفاده از اين دارو به همراه «کلومايد» و «کلن بوترول» در دوره هاي پاکسازي توصيه شده است. هر بسته از اين دارو به صورت دو پوکه و آمپول ارايه مي شود که يکي از اين دو پوکه، حاوي ماده اصلي بوده و به صورت پودري سفيد رنگ ديده مي شود و ديگري نيز که به صورت مايع مي باشد، حلال آن است. قبل از تزريق، اين دو ماده را در هم ادغام کرده و محلول حاصل را تزريق مي کنند.

«HCG» مخفف «Human chorionic gonadotropin» مي باشد. اين دارو که از ادرار زنان باردار تهيه و استحصال مي گردد، در داروخانه هاي بسياري از کشورها براي فروش عرضه مي شود. اين دارو با نام هاي تجارتي مختلف تهيه و عرضه مي شود که از معروفترين و پر مصرف ترين آنها مي توان به «Pregnyl» ساخت کمپاني «Organon» و «Profasi» ساخت کمپاني «Serono» اشاره کرد. «FDA» با مصرف اين دارو در درمان اختلالات ***ي نوجوانان و در کم کاري غدد ترشح کننده تستوسترون و در درمان ناتواني ها و اختلالات ***ي زنان (عدم وجود تخمک گذاري) موافقت کرده است.

قطع مصرف داروهاي استروئيدي معمولا با افت شديد حجم و قدرت بدني همراه است. استفاده صحيح و علمي از اين دارو براي به حداقل رساندن افت حجم و قدرت بدني پس از قطع مصرف دارو توصيه شده است.

اين دارو به صورت ويالهاي 500، 1500 ، 2500 و 5000 واحدي تهيه و به بازار عرضه مي شود. دز مصرف متوسط اين دارو نيز بين 2000 الي 10000 واحد در هفته توصيه شده است.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۱۲:۵۹ بعد از ظهر
داروهای کاهنده عوارض استروئید ها
برای کاهش عوارض استروئیدها که قبلا به آن اشاره شد باید از داروهای خاصی استفاده نمود که در ذیل به آنها اشاره میکنیم



آناسترازول


اين دارو آنتي استروژني غير استروئيدي و در عين حال بسيار قدرتمند است. عمده مورد مصرف اين دارو را مي توان در درمان سرطان سينه زنان دانست اما ورزشکاران نيز براي به حداقل رساندن امکان تبديل هورمونهاي ***ي مردانه به استروژن و هورمونهاي ***ي زنانه، از اين دارو کمک مي گيرند. استروژني که در بدن مردان بوجود مي آيد، غالبا ناشي از تبديل شدن هورمونهاي ***ي مردانه به هورمونهاي ***ي زنانه بوده و موجب عوارض جانبي ناخوشايندي نظير بزرگ شدن سينه ها در مردان و بروز علائم زنانه گي در آنها مي گردد. اين دارو را مي توان معادل داروي معروف و شناخته شده نولوادکس دانست. مصرف اين دارو به همراه دوره هاي مصرف استروئيدها براي پيشگيري از بروز عارضه نوک سينه در مردان و براي پيشگيري از بروز خواص زنانه گي در مردان بسيار موثر است. اين دارو همچنين از تجمع چربي در اطراف ران ها و باسن نيز به خوبي جلوگيري مي کند. مصرف دارويي که در اين قسمت به بررسي آن مي پردازيم با کاستن از ميزان حساسيت گيرنده هاي استروژن نسبت به اين هورمون که معمولا بيشتر در سينه هاي نيز وجود دارند، از شدت و قدرت تاثير اين هورمون در بدن کم کرده و با اثرات منفي آن در بدن مردان مبارزه مي کند. ورشکاراني که براي مقابله با آثار منفي هورمونهاي ***ي زنانه توليد شده در بدن از اين دارو بهره مي گيرند، معمولا عارضه جانبي محسوسي را تجربه نمي کنند. مصرف اين دارو در ميان ورزشکاراني که از دوره هاي مصرف طولاني مدت استروئيدها بهره مي گيرند، بسيار معمول و شايع است.

مصرف اين دارو به همراه دوره هاي مصرف استروئيدها توصيه شده است. دز مجاز و موثر مصرف اين دارو نيز 1 الي 2 قرص در روز توصيه شده است.





آريميديکس

اين دارو نيز استروئيد نيست بلکه آنتي استروژني غير استروئيدي است. در علم پزشکي از اين دارو براي درمان سرطان سينه در زنان بهره گرفته مي شود و مردان ورزشکار نيز براي به حداقل رساندن عوارض جانبي مصرف طولاني مدت داروهاي استروئيدي از اين دارو استفاده مي کنند. استروژني که در بدن مردان ايجاد مي شود، غالبا ناشي از تبديل شدن هورمونهاي استروئيدي به هورمون هاي ***ي زنانه است که در بسياري از موارد منجر به بروز عوارضي نظير: نوک سينه و بروز صفات زنانه در مردان مي شود. مصرف اين دارو به همراه دوره هاي مصرف استروئيدها و يا پس از اتمام دوره، خطر ابتلاي فرد به اين عوارض ناگوار را به حداقل ممکن مي رساند.

مکانيسم اثر اين دارو بدين صورت است که با مهار کردن گيرنده هاي حساس به استروژن در سلولهاي هدف که اين گيرنده ها غالبا در سينه ها نيز يافت مي شود، از شدت اثر استروژن در بدن کم کرده و فرد را در برابر برخي از عوارض جانبي مصرف طولاني مدت استروئيدها بيمه مي کند. ورزشکاراني که اين دارو را براي مهار کردن هورمونهاي ***ي زنانه مصرف مي کنند، عارضه خاصي را تجربه نمي کنند. اين دارو براي بدن سمي نبوده و به عوارض جانبي ناگوار نيز ختم نمي شود. اغلب ورزشکاراني که از دوره هاي استروئيدي بهره مي گيرند، مصرف اين دارو را نيز در برنامه دارويي خود دارند.

دز مصرف معمول اين دارو در حدود 1 الي 2 قرص در روز توصيه شده است. مصرف اين دارو کمترين تاثيري بر افزايش حجم و قدرت عضلاني ندارد ولي شما را در برابر عارضه نوک سينه اي که ورزشکاران رشته پرورش اندام نيز به شدت از آن وحشت دارند، محافظت مي کند.






سيکلو فنيل


سيکلوفنيل اصولا دارويي آنابوليک و يا آندروژن نبوده و به دسته داروهاي استروئيدي نيز تعلق ندارد. اين دارو به عنوان دارويي آنتي استروژن که در عين حال موجب افزايش سطح ترشح طبيعي هورمون تستوسترون در بدن نيز مي شود شناخته مي شود. شايد از شنيدن اين حقيقت تا حدودي شگفت زده شويد اما اين دارو خود نوعي استروژن ضعيف و ملايم است که با اشغال کردن گيرنده هاي استروژن موجود در بدن و مخصوصاً گيرنده هاي موجود در بدن مردان در بدن مانع از اثر کردن استروژن بر گيرنده ها شده و بدين طريق از تاثير اين هورمون زنانه در بدن مردان به نحو مطلوبي کم مي کند. اشغال شدن گيرنده هاي استروژن موجود در بدن مردان که اغلب در نوک سينه ها نيز يافت مي شود موجب مي شود تا استروژن که هورمون زنانه بسيار قدرتمندي است امکان رسيدن و متصل شدن به گيرنده هاي خود و امکان به انجام رساندن ماموريت خود را نداشته باشد.

اغلب ورزشکاراني که از استروئيدها براي افزايش توان و يا براي افزايش حجم و قدرت عضلاني استفاده مي کنند از سيکلوفنيل نيز در طول دوره هاي مصرف اين قبيل داروها استفاده کرده و بدين طريق از تاثيرات و تبعات منفي استروژن حاصل از استروئيدهاي مصرفي در بدن خود به نحو مطلوب مي کاهند.

نتايج درخشان و مطلوب کم شدن تاثير استروژن در بدن ورزشکاران به شکل کاهش ميزان احتباس آب و از بين رفتن و يا دست کم به حداقل رسيدن خطر ابتلا انسان به عارضه نوک سينه ديده مي شود.

در اين قسمت از مقاله اشاره به اين نکته را ضروري مي دانم که بسياري از ورزشکاران و حتي مربيان ايراني متعاقب اينکه تفاوت بين عضله سازي واقعي و مطلوب و احتباس آب و املاح در بدن را به درستي درک نکرده و يا در برخورد با اين مهم خود را بنا به دلايلي عمداً به کوچه علي چپ زده و آب تجمع يافته در بدن که با افزايش بي کيفيت حجم و يا افزايش بي کيفيت وزن نيز همراه مي شود را افزايش حجم عضلاني تصور کرده و آن را به جاي تشديد سنتز پروتئين در عضلات به شاگردان خود و در برخي موارد حتي به خود جا مي زنند احتباس آّب و املاح در بدن که با پف کردن عضلات همراه مي شود به هيچ وجه نمي تواند قابل اطمينان باشد و ورزشکاران نيز نمي توانند به ماندگاري آن در بدن خود دلخوش کنند.

اين دسته از افراد که در پرورش اندام ايران نيز به فراواني يافت مي شوند و به اشتباه و به غلط پف کردن بدن و عضلات را به جاي افزايش حجم عضلاني به خود و يا به شاگردان خود قالب مي کنند به اين دليل که از ته دل به اين خرافه اعتقاد دارند که استفاده از آنتي استروژن ها از شدت افزايش حجم بدن در طول دوره کم مي کند از مصرف آنها در طول دوره استقبال نکرده و از اين مهم نيز غافلند که استفاده نکردن از اين قبيل داروها در کنار مصرف استروئيدها با خطر بروز عارضه نوک سينه و با خطر بالا رفتن فشار خون و با احتباس آب و املاح در بدن و در نهايت نيز با بالا رفتن بي کيفت و زنانه حجم و وزن همراه مي شود.

براي رفع اين ابهام از ذهن اين افراد بايد به اين مهم اشاره کنيم که بين افزايش حجمي که من از آن به افزايش حجم لوله پوليکايي ياد مي کنم و بين افزايش بي کيفيت و زنانه وزن با افزايش واقعي حجم عضلاني تفاوت هاي زيادي وجود دارد.

استفاده از آنتي استروژن ها از احتباس آب و املاح در بدن و در نتيجه از افزايش بي کيفيت و لوله پوليکاي حجم کم مي کند اما اين قبيل داروها کوچکترين تاثير منفي در فرايند سنتز پروتئين در عضلات نداشته و از تاثير واقعي استروئيدها بر روند عضله سازي کم نمي کنند.

حال با اين مقدمه کساني که به دنبال حجم واقعي عضلاني بوده و به کيفيت نيز بيشتر از کميت اهميت مي دهند مي توانند با خيال راحت از آنتي استروژن ها استفاده کنند و کساني هم که تنها به افزايش حجم و وزن اهميت داده و کميت را بر کيفيت ارجح مي دانند مي توانند کماکان به تحريم مصرف آنتي استروژن ها باور داشته باشند اما اين مهم را نيز نبايد از ياد برد که مهار نکردن استروژن در بدن مردان گذشته از اينکه با افزايش احتباس آب و املاح در بدن همراه شده و منجر به افزايش بي کيفيت و زنانه حجم و وزن مي شود منجر به بروز خواص زنانه گي و حتي عارضه نوک سينه در مردان نيز خواهد شد.

بگذريم! اين دارو اگر چه آنتي استروژني مناسب است اما ورزشکاران به جاي استفاده از اين دارو ترجيح مي دهند از داروهايي همانند پروويرون و نولوادکس استفاده کنند. لازم به ذکر است که نولوادکس در ايران و در داروخانه هاي ايران به نام ژنريک تاموکسيفن شناخته شده و به فروش مي رسد.

دزهاي 400 الي 600 ميلي گرم در روز مناسب بوده است.

باز هم گفته مي شود که دزهاي پايين تر از دز ذکر شده تاثيرات رضايت بخشي را به دنبال نداشته است. استفاده از سيکلوفنيل به منظور کم کردن از سطح استروژن موجود در بدن مردان ورزشکار، هم در طول دوره ها و هم پس از اتمام دوره و ايضا در مقاطع زماني آمادگي براي رقابت ها و در در مقاطع زماني آمادگي براي تست هاي کنترل دوپينگ توصيه شده است.

در مورد تست هاي کنترل دوپينگ و در مورد راه هاي عملي فرار از اين قبيل تست ها مطالب بسيار مفيد و جالبي را تهيه کرده بوديم که به دليل پاره اي محدوديت ها که در اثر سنگ اندازي برخي عزيزان بر اين ستون تحميل شده است از پرداختن به آن نيز فاکتور گرفتيم.

سيکلوفنيل نيز همانند HCG و کلومايد بر روي زنان تاثير مطلوبي نداشته است. همانگونه که ذکر شد سيکلوفنيل علاوه بر مهار کردن اثرات منفي استروژن در بدن مردان منجر به افزايش سطح ترشح طبيعي تستوسترون در بدن آنها نيز مي شود. البته ناگفته نماند که ميزان افزايش سطح ترشح تستوسترون ناشي از مصرف اين دارو به حدي نيست که بتوان در افزايش حجم و قدرت عضلاني بر روي آن حساب باز کرد اما گفته مي شود که مصرف اين دارو با افزايش مختصر وزن بدن، افزايش محسوس سطح انرژي، افزايش مختصر قدرت بدني و با تسريع نسبي ريکاوري همراه بوده است. گفته مي شود کساني که سابقه چنداني در مصرف استروئيد و داروهاي ممنوعه در ورزش نداشته باشند با مصرف داروي سيکلوفنيل اثرات ياد شده بالا را با شدت بيشتري تجربه مي کنند.

در مورد مصرف اين دارو به اين مهم توجه داشته باشيد که براي بروز خواص واقعي آن در بدن آدمي، نياز به حدودا يک هفته زمان وجود دارد.

اين دارو با وجود اينکه خود به عنوان دارويي از دسته داروهاي کم کننده عوارض مطرح بوده است اما مصرف آن در برخي موارد با عوارض جانبي نسبتا شديد همراه بوده است. آکنه خفيف، افزايش ميل ***ي و احساس گرما و تب از جمله عوارضي بوده است که برخي از افراد با مصرف آن دارو آن را تجربه کرده اند. با قطع مصرف اين دارو بروز برخي کج خلقي هاي بي دليل و حتي افت خفيف قدرت بدني نيز ديده شده است.

امروزه دسترسي به نمونه هاي اصلي و آمريکايي اين دارو حتي در خود کشور آمريکا نيز مشکل شده است اما نمونه هاي مکزيکي آن که به نام Fertodur عرضه شده و ساخت کمپاني Schering نيز مي باشد به صورت قرص هاي 200 ميلي گرمي که در بسته بندي هاي 16 تايي عرضه مي شود يافت مي شود. قيمت هر بسته از اين دارو در بازار سياه آمريکا در حدود 25 الي 30 دلار است. اين در حالي است که شنيده ها حکايت از شيوع مصرف اين دارو در بين ورزشکاران ايراني داشته است حال بايد اين پرسش را مطرح کرده که نمونه هاي موجود در ايران ساخت کدام کمپاني است!!!



سيتادرن


اين دارو به واقع دارويي استروئيدي نبوده و آنتي استروژني بسيار قدرتمند است که ميزان توليد شدن استروژن در بدن را به حداقل ممکن رسانده و روند تبديل شدن استروئيدهاي مصرفي به هورمونهاي ***ي زنانه را نيز متوقف و مهار مي کند. اين دارو که در برخي کشورها به نام «Orimeten» نيز خوانده مي شود همچنين از ميزان ترشح هورمون «cortisone» که هورموني کاتابوليک بوده و بر عکس هورمونهاي آنابوليک وارد عمل شده و عضلات را تجزيه مي کند، به نحو مطلوبي کم مي کند. کم شدن ميزان ترشح هورمونهاي کاتابوليک (عضله سوز) زمينه را براي افزايش ترشح و براي تشديد فعاليتهاي هورمونهاي آنابوليک (عضله ساز) فراهم کرده و در طولاني مدت نيز منجر به افزايش مطلوب حجم عضلاني و قدرت بدني مي شود.

مصرف اين دارو به صورت 2 روز مصرف و 2 روز قطع دارو باعث خواهد شد تا بدن در برابر آن سازگاري پيدا نکرده و از اثرات مثبت آن در طولاني مدت نيز کاسته نشود. اين موضوع نيز از اهميت بسيار بالايي بر خوردار است که شما مصرف اين دارو را ابتدا با يک قرص شروع کرده و سپس نيز به تدريج، مصرف آن را بالاتر برده و به حد لازم و توصيه شده برسانيد. کل دز مصرفي در طول روز را به چند وعده مساوي تقسم کرده و آنها را در طول روز و به همراه وعده هاي غذايي که مي خوريد، مصرف کنيد.

مصرف ترکيبي اين دارو به همراه «هورمون رشد» و دزهاي سبک و حساب شده «تستوسترون» براي کساني که الزاما بايد تستهاي کنترل دوپينگ را نيز پشت سر بگذارند، مناسب بوده و نتيجه تستهاي کنترل دوپينگ را نيز مثبت نمي کند.

اشاره به اين نکته را نيز ضروري مي دانم که فرار کردن از تست دوپينگ در شرايطي که از خواص داروها و از مکانسم اثر و فارماکولوژي آنها به خوبي آگاه باشيد، کار چندان دشواري نبوده و غير ممکن هم نيست اما اين نکته را نيز از من به يادگار داشته باشيد که فرار کردن از عوارض جانبي کشنده و خطرناکي که گاه تا سالها نيز همچون آتشي که زير خاکستر پنهان مي شود، در کمين سلامتي شما دندان روي جگر گذاشته و در نهايت نيز در فرصتي مناسب که تب و تاب قهرماني ها فروکش کرده و خاطرات و يادها و يادگارها تنهايي انسان را پر مي کند، با تمام توان و نيرو وارد عمل مي شوند، کاري است که تحت هيچ شرايطي، گريز از آن براي انسان ممکن نخواهد بود.

اغلب اطلاعاتي که در ستون استروئيدها و به قلم اين حقير ترجمه شده و در اين نشريه نيز تقديم حضور خوانندگان مي شود، از منابع اينترنتي جمع آوري و تهيه مي شوند که اين منابع نيز غالبا توسط موسساتي که فروش اينترنتي استروئيدهاي خوراکي و تزريقي را در سطح گسترده اي در جهان هدايت مي کنند، نوشته شده و در اغلب موارد نيز براي تبليغ مصرف و براي بازار يابي بهتر و فروش بيشتر، از ذکر عوارض واقعي اين دارو ها در اين مقالات فاکتور گرفته شده و يا براي سلب مسئوليت هم که شده باشد، در لابلاي تاثيرات مثبت اغوا کننده اي که از اين دارو ها ذکر مي شود، اشاره اي گذرا و کم اهميت نيز به عوارض و خطرات مصرف اين داروها مي گردد.

اين نکته را بي تعارف و بدون هيچ ملاحظه اي از من بشنويد که مصرف ولو يک آمپول و يا يک قرص شيميايي نيز خالي از عارضه و خطر نخواهد بود. حال خود تصور کنيد که مصرف چند دوره در سال از داروها و استروئيدهاي انساني و حتي حيواني رنگارنگ، چه خطرات و چه مضراتي را مي تواند براي انسان به دنبال داشته باشد. اين مطلب را قبلا نيز يادآوري کرده ام که زندگي فرصت تکرار ناپذيري است که خداوند آن را بي منت و رايگان به انسان هديه کرده است. سلامتي نيز متاع گرانبهايي است که اغلب ما انسانها آن را بدو تولد در اختيار داريم. اما شهرت چند روزه که در کشورهاي جهان سوم چيزي به جز دردسر به همراه نداشته و حتي حکم و مدال قهرماني مستر المپيا نيز ارزش از دست رفتن اين گوهر تکرار ناشدني را ندارد. حال انتخاب با خود شماست. به قول معروف، از ما گفتن بود!



نولوادكس

«نولوادكس» نام تجارتي داروي «تاموكسي فن سيترات» است. اين دارو به دسته داروهاي استروئيدي تعلق نداشته و اصولا دارويي آنتي استروژن مي باشد. اين ماده با اتصال به گيرنده هاي هورمون هاي ***ي زنانه در بدن از شدت اثر اين هورمونها به نحو مطلوبي كم مي كند. در علم پزشكي از اين دارو براي درمان و مهار سرطان سينه در زنان و حتي براي پيشگيري از بروز اين بيماري در زنان مستعد ابتلا به آن استفاده مي شود.
همانگونه كه اشاره شد داروي «نولوادكس» با اتصال به گيرنده هاي حساس به مولكولهاي استروژن در بدن از شدت اثر اين هورمون مي كاهد، حال آنكه داروي «آريميديكس» از تبديل شدن تستسوسترون و ديگر استروئيدها به استروژن و همچنين از تشكيل شدن اين هورمون در بدن جلو گيري مي كند.
آنزيم «آروماتاز» كه اغلب در بدن زنان نيز ترشح مي شود، هورمون تستوسترون و ديگر استروئيدهاي آنابوليك را به هورمونهاي ***ي زنانه و به خصوص به هورمون «استراديول» تبديل مي كند. زماني كه فرد در طولاني مدت از داروهاي استروئيدي و يا از تستوسترون بهره مي گيرد، آنزيم «آروماتاز» مقادير اضافي اين هورمون ها را به هورمونهاي ***ي زنانه تبديل كرده و موجب بروز صفات زنانگي در مردان مي شود.
اغلب ورزشكاران براي پيشگيري از اين عارضه از داروي «كلومايد» و يا از تركيبي از ديگر داروها با اين دارو استفاده مي كنند.


پروويرون


اين دارو نيز استروئيدي تزريقي با آثار نيرومند آندروژنيکي است که براي سفت کردن عضلات و همچنين براي مقابله به استروژن ناشي از تجزيه شدن ديگر استروئيدها در بدن مورد استفاده قرار مي گيرد. افزايش در خور توجه ميل و قواي ***ي با مصرف اين دارو در انسان ديده شده است. برخي از ورزشکاران اين دارو را حتي به «وياگرا» ترجيح مي دهند. اين دارو اندکي براي کبد سمي بوده و در عوض به هورمونهاي ***ي زنانه تبديل نمي شود. اين دارو که در برخي کشورها به نام «مسترولون» نيز شهرت پيدا کرده است براي کساني که قصد اضافه کردن وزن را نداشته و دوست دارند در همان دسته وزني خود به سفتي و تراشيدگي مطلوب عضلاني برسند، ايده آل به نظر مي رسد. معتبر ترين نمونه هاي اين دارو را کمپاني هاي داروسازي آلمان و مکزيک توليد و روانه بازار کرده است.

قرصهاي خوراکي 25 ميلي گرمي اين دارو آندروژني چند منظوره است که خواص آنابوليکي درخور توجهي داشته و به منظور و مقاصد گوناگون تجويز مي شود. اين دارو و اين استروئيد خوراکي از اين جهت که ترکيب «non-17 Alpha» را در ساختمان شيميايي خود ندارد، دارويي منحصر به فرد محسوب مي شود. از اين دارو براي تقويت فواي ***ي مردان نيز استفاده مي شود. مصرف اين دارو با رعايت پاره اي احتياطات حتي در طولاني مدت نيز امکان پذير است. اين دارو را تقريبا مي توان با تمام استروئيدهاي ديگر مصرف کرد.

از اين دارو مي توان براي درمان 20 الي 30 ميليلون مردي که از ناتواني ***ي رنج مي برند، استفاده کرد. اين دارو به صورت قرصهاي 25 و 50 ميلي گرمي و در بسته هاي غالبا 20 تايي تهيه و عرضه مي شود که دز مصرف روزانه آن نيز در حدود 1 قرص تجويز شده است. دز مصرف اين دارو براي ورزشکاران بين 2 الي 4 قرص در روز متغيير است.



«سيتادرن» به شکل قرصهاي خوراکي و در دزهاي 250 ميلي گرمي تهيه و توليد مي شود. در علم پزشکي از اين دارو براي مقاصد گوناگون استفاده مي شود. در ابتدا از اين دارو به عنوان مسکني ملايم استفاده مي شده است اما بعدا متخصصين به اين کشف جالب رسيدند که از اين دارو مي تواند براي درمان «سندرم کوشينگ» و براي پايين آوردن ميزان ترشح هورمون «کورتيزون» در بدن آدمي استفاده کرد. «سندرم کوشينگ» نوعي بيماري خاص است که در نتيجه افزايش بي رويه ترشح هورمون «کورتيزول» در بدن آدمي رخ مي دهد. «کورتيزون» هورموني کاتابوليک و عضله سوز است که عضلات را تجزيه کرده و منجر به از دست رفتن حجم و قدرتي عضلاني در ورزشکاران و کلا در آدمي مي شود. اين هورمون همچنين سنتز پروتئين در عضلات را مهار کرده و افزايش حجم ورزشکاران را مختل مي کند. وجود مقادير کافي و اندک اين هورمون در بدن براي سلامتي انسان لازم و ضروري است اما ورزشکاراني که در طول روز با برنامه هاي تمريني سنگين و طاقت فرسايي که دارند، عضلات خود را تا آستانه درد و فرياد خسته مي کنند، معمولا با ترشح بيش از حد اين هورمون روبرو مي شوند که مهار کردن ترشح اين هورمون در اين شرايط نه تنها جايز است، بلکه مفيد و ضروري نيز به نظر مي رسد.

از اين دارو همچنين براي مهار کردن هورمون استروژن و براي درمان سرطان سينه در زنان نيز استفاده شده است. ورزشکاران رشته هاي قدرتي که از استروئيدها نيز بهره مي گيرند، براي پيشگيري از بروز آثار منفي استروژن حاصل از تجزيه شدن استروئيدها در بدن و همچنين براي کاستن از ميزان ترشح هورمون «کورتيزول» از اين دارو استفاده مي کنند.

مصرف روزانه 250 ميلي گرم از اين دارو براي ورزشکاران مناسب خواهد بود. بهترين کار در مصرف اين دارو، تقسيم دز مصرفي روزانه در 4 وعده مساوي و مصرف حدودا 62 ميلي گرم از آن به صورت 4 وعده در روز (هر 6 ساعت يک وعده) خواهد بود.

از عوارض جانبي شايع و معمول اين دارو مي توان به خستگي، سرگيجه، بي قراري، افسردگي رواني، اختلالات خواب و سر درد اشاره کرد.

اين دارو به صورت قرصهاي خوراکي 250 ميلي گرمي و در بسته هاي 40 تايي به بازار عرضه مي شود. دز مصرف متوسط اين دارو در حدود 1 قرص در روز است اما ورزشکاران گاه حتي 4 يا 6 قرص از اين دارو در روز را نيز مصرف مي کنند.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۰۱:۰۰ بعد از ظهر
هورمون رشد انسان (GH، سوماتوتروپين) محتوي يك زنجيره پلي پپتيدي واحد متشكل از 191 آمينو اسيد مي‌باشد كه توسط بخش پيشين غده هيپوفيز كه يك غده درون‌ريز است ترشح مي‌شود. هيپوتالاموس توسط هورمون آزادكننده GHRH (سوماتوكرينين) و هورمون مهار كننده SRLF (سوماتوستاتين) ترشح GH را از هيپوفيز قدامي كنترل مي‌كند.

هيپوفيز طبيعي محتوي mg5-3 هورمون رشد است و روزانه 875-500 ميكروگرم GH ترشح مي‌كند.

عوامل مؤثر و بازدارنده در ترشح هورمون رشد عبارتند از:

الف) عوامل مؤثر(غير داروئي):

1- خواب

2- فعاليت بدني(ورزش)

3- برخي از آمينو اسيدها بخصوص آرژنين (آرژنين آزادي GH را از طريق مهار آزادي سوماتوستاتين تحريك مي‌كند.)

4- قند خون پائين (هيپوگليسمي)

5- عوامل استرس‌زا.

عوامل مؤثر داروئي:

1- آگونيست‌هاي آلفا- آدرنرژيك، مانند گاتاپرس، آزادي GH را تا حدودي تحريك مي‌كند.

2- داروهاي پيشي سازودوپامين مانند Levodopa و بروموكريپتين سطح ترشح هورمون رشد را افزايش مي‌دهند.

3- آگونيست‌هاي سروتونين نيز سطح ترشح GH را افزايش مي‌دهند.

ب) عوامل بازدارنده(غير داروئي):

1- قند خون بالا (هيپوگليسمي)

2- افزايش غلظت سري اسيدهاي چرب آزاد، آزادي GH را كند مي‌كند.

3- چاقي آزادي GH را در پاسخ به بسياري از محرك‌ها كم مي‌كند كه اين مسئله با كاهش وزن حل‌شدني است.

4- ناراحتي روحي.

عوامل بازدارنده داروئي:

داروهاي مسدد آلفا آدرنرژيك مانند Yohimbine آزادي GH را كاهش مي‌دهد. همچنانكه احتمالا مي‌دانيد، افزايش بيش از حد هورمون رشد پيش از بسته شدن اپي فيزها (قسمت‌هاي قابل رشد استخوان‌ها) روي دهد، موجب رشد طولي بيش از اندازه استخوانها يا ژيگانتيسم gigantism) مي‌شود و چنانچه اين افزايش GH بعد از بسته شدن اپي فيزها باشد (در نژاد ايراني بين 16 الي 21 سال و در بعضي نژادها تا 25 سال) موجب رشد عرضي بيش از حد استخوانها يا آكرومگالي(acromegaly) مي‌شود.

هورمون رشد بر روي تمام بدن و بر روي اغلب نسوج تأثيرگذار است كه البته تأثير GH به طور مستقيم بر روي عملكرد بدن ناچيز بوده و در واقع GH با تحريك ساخت فاكتورهاي رشد با نام سوماتومدين‌ها(Sm) يا فاكتورهاي رشد شبه انسولين(IGF) توسط كبد عضلات و بعضي بافت‌هاي ديگر باعث تحريك رشد در اغلب بافت‌هاي بدن مي‌شود.اثر هورمون رشد بر متابوليسم سه گروه عمده مواد غذائي (كربوهيدراتها، پروتئينها و چربي) و مواد معدني:

1- تأثير GH بر متابوليسم كربو هيدراتها: هورمون رشد تجزيه گليكوژن كبد و تشكيل گلوكز از ذخيره گليكوژن كبد را افزايش داده و خوب گلوكز را نيز در اغلب بافتها كاهش مي‌دهد. بدين جهت GH يك آنتاگونيست انسولين به شمار مي‌رود. چرا كه همان طور كه گفته شد قند خون را از طريق كاهش مصرف آن بالا مي‌برد.

2- تأثير GH بر متابوليسم پروتئينها: هورمون رشد از طريق اثر بر روي سنتز RNA بر سنتز پروتئين تأثير گذار است. اين هورمون موجب افزايش سنتز انواع RNA مي‌شود و در نتيجه RNA پيام آور افزايش يافته و سبب تحريك عمل پروتئين سازي مي‌شود.GH موجب احتباس ازت و به وجود آمدن تعادل (+) نيتروژن در بدن و افزايش ساخت پروتئين سلولي مي‌شود و مي‌توان گفت كه GH فعاليت آنابوليك انسولين روي جذب آمينو اسيد را كامل مي‌كند.

3- تأثير GH بر متابوليسم چربيها: هورمون رشد از طريق تجزيه تري گليسريدها به اسيدهاي چزب باعث افزايش اسيدهاي چرب آزاد خون مي‌شود. بدين ترتيب تأثير GH بر روي سوخت و ساز چربي‌ها باعث افزايش توليد ستون نيز مي‌شود.

4- تأثير GH بر روي مواد معدني: هورمون رشد با احتباس پتاسيم، فسفر و سديم نيز موجب رشد سريع سلولي مي‌شود. همان طور كه مي‌بينيم GH با افزايش ميزان قند و اسيدهاي چرب خون، منبع انرژي جديدي را در اختيار بافتهاي بدن قرار مي‌دهد. بنابراين موجب صرفه جويي در مصرف پروتئين بعنوان سوخت مي‌شود و پروتئين براي وظيفه اصلي خود كه نقش ساختماني مي‌باشد به كار مي‌رود.

GH از طريق هيپر تروفي hypertrophy موجب افزايش اندازه بافت عضلاني و همچنين از طريق هيپرپلاسيا hyperplasia باعث افزايش تعداد سلولهاي عضلاني مي‌شود كه البته هيچ هورمون استروئيدي قادر به ازدياد سلولهاي عضلاني نمي‌باشد و استروئيدها فقط قادر به افزايش حجم سلولهاي عضلاني هستند. پس در اينجا يك تفاوت عمده بين استروئيدها و GH در افزايش كارائي عضلاني آشكار مي‌شود. به همين دليل است كه هورمون رشد يك عمل عضلاني سازي مضاف نسبت به استروئيدها دارد و همين مسئله باعث اهميت يافتن GH به عنوان يك هورمون فوق‌العاده مؤثر آنابوليك مي‌‌باشد چرا كه با استفاده از آن حرفه‌اي‌ها مي‌توانند حتي تا حدودي ضعفهاي ژنتيكي عضلاني بدن خود را اگر ناشي از كم بودن تعداد سلولهاي عضلاني باشد، البته تا حد كمي بر طرف كنند. داشتن خاصيت هيپرپلاسيا هورمون رشد، با وجود تدريجي بودن باعث دگرگوني بسياري در بدن خواهد شد.

بدين ترتيب حد اكثر حجم و قدرت عضلاني ممكن به دست مي‌آيد. يعني همان چيزي كه در ورزشكاران حرفه‌اي مي‌بينيم و در واقع هيچگاه حجم عضلاني كه با اين سيستم به دست مي‌آيد نه تنها با يك رژيم غذايي كامل بلكه حتي با سيستم‌هاي ديگر دارويي(كه به طور مثال فقط در آنها از استروئيدها استفاده مي‌شود) نيز مي‌توان مقايسه كرد. چرا كه نتايج به دست آمده بسيار چشمگير مي‌باشد. بعضي از ورزشكاراني كه ادعا مي‌كنند كه GH براي آنها در افزايش حجم عضلاني آنطور كه بايد مؤثر نبوده ورزشكاراني مي‌باشند كه GH را به تنهايي و براي كاهش درصد چربي و كسب آمادگي قبل از مسابقات استفاده كرده‌اند. يعني همان چيزي كه بعضي از ورزشكاران در كشور ما انجام مي‌دهند. همان طور كه اشاره شد مصرف GH بدون انسولين و هورمونهاي تيروئيدها به دلايل ذكر شده تأثير چنداني بر روند افزايش حجم عضلاني نخواهد داشت. همچنين از آنجايي كه ممولا اين ورزشكاران براي آمادگي در فصل مسابقات در رژيم نسبتا كم كالري و كم كربوهيدرات به سر مي‌برند اين مسئله نيز مي‌تواند باعث پائين آمدن سطح ترشح انسولين و هورمون تيروئيد خود بدن باشد. بنابراين اين مسئله نيز مي‌تواند باعث كاهش نتايج آنابوليك حاصل از مصرف هورمون رشد باشد. از طرفي ورزشكاران معمولا در فصل آماده سازي براي مسابقات ممكن است از داروهاي مقلد سمپاتيك (آدرنرژيك) مثل ياكلن بوترول براي چربي سوزي بيشتر همراه GH مصرف كنند

هورمون رشد جزو گرانترين داروهايي مي‌باشد كه در ورزش حرفه‌اي استفاده مي‌شود. از طرفي شخص مصرف كننده حداقل از 8 هفته تا يك سال (به طور متناوب) بايد از GH استفاده كند تا نتايج آنابوليك قابل توجهي را ببيند. بنابراين كساني كه از اين دارو استفاده مي‌كنند بايد پول هفتگي را در اين راه سرمايه‌گذاري كنند. ورزشكاران حرفه‌اي كه از اين دارو استفاده مي‌كنند دائما تحت نظر پزشك متخصص بوده و بايد دائما تحت آزمايشاتي مثل FBS يا تعيين گلوكز خون با روش Fingerstick (كه بعضي وقت‌ها چندين بار در روز بايد انجام گيرد) قرار گيرند.

هچنين آزمونهاي عملكرد تيروئيد براي ارزيابي جايگزيني هورمونهاي تيروئيد و البته معمولا به سبب مصرف همزمان استروئيدها با هورمون رشد آزمونها ALT و AST برا ي تشخيص آسيب ديدگي سلولهاي كبدي و تأمين غلضت سرمي كراتينين براي تشخيص نارسائي كليوي انجام مي‌گيرد. با اين وجود از لحاظ تئوري همواره با مصرف GH توسط افراد سالم (يعني افرادي كه نه براي مصارف پزشكي بلكه براي افزايش كارائي عضلاني ازGH استفاده نمي‌كنند) خطر به وجود آمدن برخي مشكلات جسمي را دارد كه از آن جمله مي‌توان به ديابت، كم كاري تيروئيد، آكرومگالي، بزرگ شدن كليه‌ها، افزايش حجم عضلات قلب و قند خون بالا اشاره كرد.

در مورد علت احتمال به وجود آمدن ديابت توسط هورمون رشد بايد گفت كه هورمون رشد اضافي نه تنها ترشح بيش از اندازه انسولين را به طور مستقيم باعث مي‌شود بلكه از طريق هيپوگليسمي كه به وجود مي‌آورد ترشح انسولين را زياد مي‌كند كه اين عمل مي‌تواند به تدريج باث خستگي و فرسودگي و در نهايت مرگ سلولهاي تبامي پانكراس شود.

ماركهاي مختلفي از GH هم اكنون در نقاط مختلف جهان توليدي مي‌شود. اين محصولات با محصولاتي كه در گذشته توليد مي‌شد تا حدودي متفاوتند چرا كه اولين محصولاتي كه به عنوان هورمون رشد عرضه مي‌شد در واقع عصاره هيپوفيز اجساد بود كه البته بعدها توليد اين نوع هورمون متوقف شد چرا كه در چند مورد مصرف اين نوع هورمون رشد موجب مرگهاي ناشي از بيماري كرتيز- جاكوب (بيماري پيشرونده و كشنده زوال عقل كه به نظر مي‌رسد ناشي از يك ويروس نادر بود) مشاهده شد. البته هيچ يك از افراد مبتلا ورزشكار نبوده‌اند. بدين ترتيب مصرف اين نوع از GH توسط FDA منسوخ شد و انواع جديدي از GH در آزمايشگاه‌ها و با استفاده از زنجيره‌هاي اسيدها آمينه ساخته شد ك اولين نمونه آن كه مورد تأييد سازمانهاي داروئي قرار گرفت protropin بود كه توسط شركتي به نام Geneteck ساخته شد كه شامل زنجيره‌هاي اسيد آمينه‌اي با 192 اسيد آمينه بود. اندكي بعد شركت معروف Eli Lilly كه بعضي محصولات آن در ايران هم يافت مي‌شود، محصولي با نام Humatrope را عرضه كرد كه از زنجيره‌هاي اسيد آمينه‌اي با 191 اسيد آمينه تشكليل شده بود. بايد گفت كه معمولا Humatrope به protropin ترجيح داده مي‌شود. چرا كه همان طور كه در ابتداي اين مقاله گفته شد هورمون رشد انسان از زنجيره 191 اسيد آمينه‌اي تشكيل يافته است. بنابراين محصولاتي كه از زنجيره 191 اسيد آمينه‌اي تشكيل يافته باشند مي‌توانند شباهت بيشتري به هورمون رشد انسان داشته باشند. همين اختلاف كوچ در ماركهاي مختلف رشد مي‌تواند توجيه كننده ترشح آنتي بادي‌هاي بيشتر در مقابل محصولاتي با زنجيره 192 اسيد آمينه‌اي باشد.

البته محصولات متنوع ديگر نيز در سراسر جهان توليد مي‌شود كه بنابر دلايل ذكر شده سعي شده است كه اكثر اين محصولات با ساختمان 191 اسيد آمينه‌اي ساخته شوند. در اين ميان محصولي كه نسبت به انواع ديگر بسيار كم ياب‌تر است و البته خواهان زيادي نيز در بين حرفه‌اي‌ها دارد محصولي به نام Grom مي‌باشد كه از عصاره هيپوفيز انسان (تقريبا مشابه به محصولات نخستين) استخراج مي‌شود كه بعضي از مصرف كنندگان آن ادعا كرده‌اند ك داراي كارآيي بسيار خوبي در بدن مي‌باشد.

sajjad 1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷, ۰۱:۰۳ بعد از ظهر
فعلا این مطالب رو مطالعه بفرمایید دوستان گرامی تا باز مطلب جدید بزارم.سجاد که عضو فعالی نیست به قول دوستان و همراهان............